- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
67

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritik av associationspsykologiens sjælebegrep

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

67 Kritik av associations psykologiens sjælebegrep



være noget utenom alt det som utgjorde Nagasena.
Altsaa var Nagasena bare et tomt ord. Nogen virkelig
Nagasena eksisterte ikke. Og Nagasena gjennemførte den
samme bevismaate med hensyn til den vogn hvori kong
Melinda var kommet kjørende. Vognen var jo hverken
vognstængerne eller hjulene eller vognkjærren eller den
blotte forbindelse av disse stykker, men bare "et ord. Der
gaves ingen vogn, og kongen var ikke kommet kjørende.
Man ser: Nagasena er endnu mere radikal end
associa-tionspsykologerne; ti han negter endog at forbindelsen
mellem de enkelte dele er Nagasena eller vognen, og
kommer derfor til det resultat at disse ikke eksisterer.
Ved analytisk opstykning av en substantiel enhet i dens
forskjellige dele synes den ganske at forsvinde, naar man
ikke tar i betragtning hvad der betinger tilværelsen av
enheten som saadan.

Vi skal ikke indlate os nærmere paa denne dialektik,
men bare gjøre opmerksom paa, at man ikke uten videre
— saaledes som professor Ebbinghaus gjør — kan
sammenligne en materiel enhet, selv om den er organisk, med
en selvbevisst sjælelig enhet. Der er her en
grundlæggende forskjel. Vi kan skjelne mellem flere arter enhet.
For det første har vi den kollektive enhet, f. eks. en buket
blomster, en hjord. Her kan enkelte dele utskilles fra
enheten, uten at denne taper sit væsen. Enkelte blomster
kan tages ut av buketten og overføres til en anden buket,
enkelte dyr av hjorden kan slagtes og erstattes med
andre. Vi har dog fremdeles en buket eller hjord, saa
længe der er tilstrækkelig blomster eller dyr igjen. Saa
har vi den organiske enhet i den levende organisme.
Her har vi ikke bare at gjøre med en sum, et blot og
bart aggregat, hvor enheten indskrænker sig til naboskap
i rummet. Ti her bestaar der en saa intim
vekselvirkning mellem de dele hvorav enheten bestaar, at det ene
organs beskaffenhet og funktion fuldstændig avhænger
av det andet organ. Allikevel kan vi fra en organisme fjerne
en gren eller blomst, et ben eller et øre, uten at
organismens enhet eller individualitet derfor ophører. Men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0075.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free