- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
73

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritik av associationspsykologiens sjælebegrep

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

73 Kritik av associations psykologiens sjælebegrep



til dens enhet, og det blir da naturligst at gaa til hjernen.
En kjendt psykolog, professor Jodl, hævder da ogsaa, at
bevissthetens enhet har sin tilstrækkelige grund i
organismens, specielt hjernens enhet. Man skjønner hvor nær
associationspsykologien paa denne maate kommer til at
staa materialismen. Men i virkeligheten kan jo ikke
organismens eller hjernens enhet forklare bevissthetsenheten.
Ti selv om den kan begrunde associationsforholdet, saa
kan den ingenlunde begrunde bevissthetsforholdet.
Dertil kommer at den sammensatte og mangfoldig
differen-tierte hjerne ikke kan begrunde den kontinuerlige
identitet hos jeget som bevissthetsforholdet peker hen paa.

Uten bevissthetsforholdet vilde ingen
associations-psykolog kunne konstatere associationen som et
psykologisk faktum. Ti det er bare i kraft av
bevissthetsforholdet, at vi kan gjøre den interessante iagttagelse, at
f. eks. forestillingen a altid ledsages av forestillingen b.
For at jeg skal kunne gjøre denne iagttagelse maa jo
nemlig baade a og b opfattes av samme bevissthet, som
tillike maa kunne sammenligne dem og merke sig at de
altid optræder samtidig eller like efter hinanden. Det er
ikke nok at forestillingen a altid ledsages av forestillingen
b. Jeg maa ogsaa kunne opfatte, bemerke dette, hvis
det skal kunne komme til en viden om en association.
Men denne bemerkelse beror paa sammenligning og
dermed paa bevissthetsforholdet, ikke paa det
associations-forhold som bemerkes.

Det er særlig sammenligningen som er skikket til at
klargjøre for os den enhet som opstaar i sjælen i kraft
av bevissthetsforholdet. Betragter jeg to farver — f. eks.
rødt og blaat — saa kan jeg sammenligne synsindtrykket
rødt med synsindtrykket blaat og konstatere at de er
forskjellige. Denne sjælelige proces — saa simpel den
end er — forutsætter tre ting. For det første opfatningen
av rødt, for det andet opfatningen av blaat og for det
tredje bemerkelsen av forskjellen mellem dem. Dersom
nu den bevissthet som opfatter rødt, var forskjellig fra
den bevissthet som opfatter blaat, saa vilde aabenbart

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free