- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
78

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Personlighetens spaltning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

78

Personlighetens spaltning 78

Igaar tænkte jeg: Enten har du før været gal, eller
ogsaa er du det nu.» Det synes som om en forandring av
ytre forhold undertiden kan gripe saa dypt ind i sjælen,
at selve den grundfølelse hvorpaa karakteren hviler, blir
en anden. Man føler sig da som et nyt menneske.
Digtere eller kunstnere, hvis følelsesliv jo som regel er
sterkere potensert end andres, reagerer gjerne kraftigere
overfor de omgivelser eller begivenheter som møter dem,
og de kan derfor ofte være utsat for hyppigere, mere
indgripende sjæleforandringer end normale
gjennemsnits-mennesker, hvis følelsesliv er mere stabilt og trægt.

De sterkeste omveltninger av denne art møter os
imidlertid paa det religiøse omraade i de saakaldte
omvendelser. De religiøse omvendelser er av forskjellig art
og type; men de for religionspsykologien mest interessante
har karakteren av en fuldstændig sjælelig revolution, ved
hvilken det egentlige jeg synes at staa som en passiv
tilskuer. Den som gjennemlever en slik religiøs krise,
føler det som om han rystes i sit inderste og ganske er
underlagt overmægtige aandelige kræfters indflydelse.
Som oftest bestaar hans omvendelse da i en mere eller
mindre pludselig overgang fra dyp moralsk nedtrykthet
og et religionsløst eller antireligiøst sindelag til en
overstrømmende salig glæde, gjennemtrængt av bevisstheten
om Guds nærvær og naade. Samtidig ændres karakteren,
idet den mere eller mindre avgjort og varig
gjennem-trænges av moralsk-religiøse impulser.

Den nødvendige følge av en slik indgripende
sjæle-omveltning er tillike en viss forandring i selvbevisstheten.
Personlighetsfølelsen blir en anden. Derfor møter man
saa ofte i slike omvendtes selvbekjendelser uttrykket:
«Jeg kjender ikke mig selv igjen. Jeg er blit et
fuldstændig nyt menneske.» Det største eksempel paa en
saadan pludselig omvendelse er Paulus, hos hvem den
indre forandring jo ogsaa førte til en navneforandring.
Han het før Saulus, men blev nu en Paulus. En anden
overordentlig merkelig og interessant omvendelse var
Augustins. Denne indtar en mellemstilling mellem den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free