- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
106

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjælen som bevissthet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

106

Sjælen som bevissthet 106

tillike regne med den omstændighet, at vi blir os disse
indholdsbestanddele bevisst — en omstændighet som
ligger til grund for forskjellen mellem det bevisste og
ubevisste. En slik bevissthetspsykologi eksisterer, og det
spørsmaal som vi faar at undersøke, blir da dette, om
den ene og alene ved hjælp av bevisstheten som et
sjælelig fænomen kan gi jeget et adækvat meningsindhold.

Det er særlig den saakaldte østerrikske psykologiske
skole som utnytter bevissthetsmomentet. Dens
oprindelige ophavsmand er Franz Brentano, som har været
professor i Würzburg og Wien, og som i 1874 utgav sit
betydningsfulde arbeide: «Psychologie vom empirischen
Standpunkter Andre repræsentanter for skolen er den
meget frugtbare og skarpsindige filosof Alexius Mcinong,
professor i Graz, som oprindelig er utgaat fra Brentano,
men dog har grundet en egen skole og bl. a. oprettet
det første psykologiske institut i Østerrike, Alois
Höf-ler, Hugo Bergmann og Stephan Witasek. Skulde vi
utførlig redegjøre for denne skoles anskuelser, maatte vi
fremfor alt skildre dens forhold til erkjendelsesteoretiske
spørsmaal, specielt domynen, og de med domsfunktionen
sammenhængende problemer. Men her, hvor vi
utelukkende har med sjælens problem at gjøre, maa vi nøie
os med at redegjøre for den inden denne skole herskende
opfatning av bevisstheten.

Stephan Witasek i Graz har i 1908 utgit en fyndig
«Grundlinien der Psychologie», som vistnok kan ansees
som repræsentativ. Han utvikler her, at vi bruker ordet
bevissthet i to betydninger, nemlig for det første for at
betegne totalsummen av de hos et individ forekommende
sjælelige kjendsgjerninger, og for det andet for at betegne
vor «viden om» disse kjendsgjerninger. Dette er en
vigtig sondring, som man maa være fuldt opmerksom paa
for at undgaa uklarhet. Sier vi at en eller anden
forestilling tilhører min bevissthet, eller sier vi at en følelse
viser sig virksom i min bevissthet, saa mener vi i denne
forbindelse med ordet bevissthet den samlede sum eller
helhet av de bestanddele som omfattes av min erfaring

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free