- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
115

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjælen som bevissthet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sjælen som bevissthet

115

grund for vor bevissthet og dens oplevelser. Før vi
indiater os paa en prøvelse av Kants standpunkt, maa vi
imidlertid behandle flere av de standpunkter som søker
at forklare jegets enhet og ved varen ved faktorer som
ligger helt indenfor bevissthetsomraadet.

Hvad vi i det foregaaende har utviklet vil imidlertid
gjøre det klart, at de sjælelige fænomener og
bevisstheten om dem ikke er tilstrækkelig til at forklare det
vedvarende jeg. Ti hvis jeget bare bestod i
bevisstheten, vilde hvert bevissthetsnu danne en enhet, og disse
enheter vilde da følge efter hverandre som a, b, c, d
etc. Paa denne maate vilde vi faa en række av
bevisst-hetsenheter eller bevissthetsnuer; men en ordning av
disse nuer som tidsforløp, d. v. s. efter det perspektiv
som ligger i begreperne fortid, nutid og fremtid, vilde
være umulig, fordi bevissthetsnuerne ikke vilde være for- >
bundet av noget som vedvarer under deres
paahinanden-følge. Bevisstheten om et tidsperspektiv blir alene mulig
ut fra motsætningen mellem noget vedvarende og noget
vekslende. Og denne fremtræder for vort indre øie
derigjennem, at bevisstheten ikke bare henviser til et jeg,
men tillike stadig henviser til det samme jeg. Derved
blir dette jeg et enhetspunkt, som træder i forhold til
alt hvad vi blir os bevisst — sansefornemmelser, følelser,
forestillinger, tanker og handlinger — og som tillater
deres ordning i overensstemmelse med tidsperspektivet.
Med henblik paa dette vedvarende jeg kan vi si: «Jeg
gjorde dette eller hint som barn,» og «jeg vil i fremtiden
forsøke at naa dette eller hint maal». Ti dette jeg er
noget som i sig selv vedvarer, uavhængig av de
paa-hinandenfølgende bevissthetsnuer.

Vore sjælelige oplevelser og vor bevissthet gir os
ikke paa noget tidspunkt et uttømmende indblik i dette
jeg. Vi har ingen direkte bevissthet om dette jeg i dets
totalitet, og hvad vi vet om det beror mindre paa direkte
selvbevissthet end paa indirekte selverkjendelse, basert
paa bevissthetsoplevelsen og indholdet i vore sjælelige
oplevelser. Vi gaar gjennem slutninger ut over det di-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free