- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
120

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjælen som bevissthet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

118

Sjælen som bevissthet 120

liggende vedvarende jeg. Men Bergson opererer ikke
med et klart bevissthetsbegrep, og hans ellers mesterlige
psykologiske beskrivelser faar av den grund ikke det
rette perspektiv.

Bergsons paavisning av at al begrepsskematisme
maa komme tilkort overfor virkeligheten, kan vanskelig
vurderes høit nok. Man maa haabe at han for altid har
gjort en ensidig rationalisme umulig, og derved bevirket
en sund kursændring i den moderne tænkning. Han har
ogsaa fortjenesten av at ha betonet sjælens enhet i
oplevelsernes sammenhæng paa en maate som man
vanskelig vil kunne komme forbi. Dog tror jeg han tar feil,
naar han mener at denne sjælens enhet alene opstykkes
ved rumanskuelsen og ikke ved den rene tidsoplevelse.
Likeoverfor den av Bergson fremholdte forfalskning av
tidsoplevelsen ved rumforestillingen vilde man kunne
sætte en nøiagtig tilsvarende forfalskning av rumoplevelsen
ved tidsforestillingen. I bevissthetsnuet eller i den
tilnærmelsesvis øieblikkelige oplevelse av tidsløpet blir
paahinandenfølgen ganske visst i mere eller mindre grad
sammendraget; men vi forveksler dog ikke av denne
grund paahinandenfølgen med en væren ved siden av
hinanden. Og den karakteriserte sammendragning er
ikke uforenelig med en væren utenfor hinanden, som jo
aabenbarer sig saavel i paahinandenfølge som i det rent
rumlige naboskap. En tidsoplevelse som fuldstændig
manglet den væren utenfor hinanden som ligger i
paahinandenfølgen, vilde være indskrænket til det øieblik
som bare omfattes av den psykiske minimaltid. Den vilde
være uten bevissthet om forandring, uten erindring og
uten fremadskuen, og følgelig igrunden ingen tidsoplevelse.

Sammensmeltningen av de paahinandenfølgende
oplevelser er en kjendsgjerning; men hvis den var absolut,
hvis den opslukte al paahinandenfølge og utstrakte sig
over oplevelsessammenhængen i hele dens varighet, vilde
den samle hele tidsløpet i et punkt eller rettere i en indre
evighet, som atter vilde ophæve enhver tidsbevissthet,
enhver bevissthet om de enkelte oplevelser. Naar for-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free