- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
146

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritik av aktualitetspsykologien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

146

Kritik av aktualitets psykologien 146

Han skjelner ikke klart mellem det objektive og
subjektive moment i den proces hvorved et bevisst indhold
klargjøres. Hadde Wundt forfulgt den ledetraad som
ligger i den ubestridelige oplevelse, at vi blir os et
sjæls-indhold bevisst, da vilde han ha indset at bevisstheten
peker ut over sig selv baade til objekt og subjekt, og
at den navnlig peker tilbake paa det jeg som blir sig
indholdet bevisst. I denne peken tilbake paa jeget ligger
tillike en henvisning til noget som ligger utenfor
bevisst-hetssammenhængen, noget som aldrig gaar helt op i den.

Hertil kommer nu følgende spørsmaal: Har Wundt,
naar han forklarer bevissthetens enhet ved hjælp av
viljen eller rettere viljens virksomhetsmoment, opstillet
en forklaringsgrund som falder helt indenfor
bevissthets-sammenhængen? Hvis alt det som indgaar i den
sjælelige erfaring, skyldes virksomhet, kan vi da si at vi
bestandig er os bevisst den virksomhet hvorved det
sjælelige erfaringsindhold opstaar? Selvfølgelig ikke. Der
eksisterer ganske visst sjælelig virksomhet som vi er os
bevisst, f. eks. den apperceptive opmerksomme fiksering
av et visst bevissthetsindhold, og naar Wundt betoner
apperceptionen, saa betoner han de sjælelige processer,
hvor virksomhetsmomentet træder klarest frem. Men
apperceptionen hæver sig over et sjælelig omraade, hvor
vi bare har bevissthet om resultaterne, ikke om den
virksomhet som frembringer dem. Naar vi oplever en
sansefornemmelse f. eks., saa fremtræder den fuldt færdig
for vor bevissthet. Vi har ingen bevissthet om den
virksomhet hvorved den opstaar. Det samme gjælder om
de uvilkaarlige associationer. Ogsaa her maa vi slutte
os til den virksomhet som ligger til grund for dem. Ved
nærmere eftertanke vil man let indse, at den sjælelige
virksomhet som vi ikke er os bevisst, maa være langt
større end den som vi er os bevisst. Naar Wundt vil
utlede bevissthetens enhet av virksomhet, tyr han
saaledes til en forklaringsgrund som kun for en ringé del
tilhører den bevisste erfaring.

Og hvorledes skal vi forklare os sansebilledernes

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free