- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
149

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritik av aktualitetspsykologien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kritik av aktualitets psykologien

149

Jeg har allerede gjort opmerksoin paa, at hvis man
lar sjælen gaa op i den aktuelle virksomhet, gjør man
enhver sjælelig utvikling umulig. Det er jo dog et
faktum at vi gjennem ophobning og bruk av
erindringsmateriale og gjennem øvelse gjør fremskridt i sjælelig
og aandelig henseende. Vort aandelige arbeide blir
fuldkomnere. Spørsmaalet blir derfor hvad der undergaar
denne fuldkommengjøreise. Fra Wundts synspunkt maa
man her vælge mellem to ting: Hjernen eller
viljes-virksomheten. Men den aktuelle viljesvirksomhet kan
umulig undergaa nogen fuldkommengjøreise, fordi den
ikke har nogen tilværelse utenfor nuet, og derfor
selvfølgelig heller ikke i sig kan bevare eftervirkninger
av tidligere virksomhet. Virksomhetens
fuldkommengj øreise er en faktor som bestemt peker ut over
selve virksomheten til noget hvori denne har sin grund,
og hvori resultaterne av tidligere virksomhet har avsat
sig. Hvad er saa dette for virksomheten tilgrundliggende?
Er det den legemlige organisme? Enkelte ytringer hos
Wundt tyder paa at han bare tænker sig legemlige
eftervirkninger av tidligere virksomhet. Hvis saa er tilfælde,
tænker altsaa Wundt sig en fuldkommengj øreise av
nervesystemet, men ikke en fuldkommengj øreise av den
sjælelige virksomhet som saadan. Aarsakerne til
fuld-kommenhetsgraden av den sjælelige virksomhet kommer
ikke til at ligge i noget sjælelig, men i nervesystemet.

Jeg behøver neppe at gjøre opmerksom paa at dette
uvægerlig fører til materialisme, fordi det som bestemmer
beskaffenheten av den aktuelle sjælelige virksomhet,
derved altid blir noget materielt. Vil man undgaa denne
materialistiske konsekvens, maa man anta, at den
sjælelige virksomhet resulterer ikke bare i legemlige, men
ogsaa i sjælelige eftervirkninger. Psykologien maa
operere med den forklaringsgrund som vi kalder
dispositioner, og mange av disse dispositioner kan kun opfattes
som sjælens eller jegets evne til bestemte arter av
sjælelig virksomhet eller oplevelse. De er med andre ord

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free