- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
151

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritik av aktualitetspsykologien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kritik av aktualitets psykologien

151

ikke betyr noget brudd paa energiloven; men han har
ikke forsøkt at vise, at det lar sig forene med
aktuali-tetsteorien. Han taler f. eks. om at indtrykket av en
klangharmoni aabenbart indbefatter langt mere end en sum
av de enkelte tonefornemmelser. Hvorfra stammer saa
dette «mere», dette tilskudd til den blotte samtidighet av
enkeltfornemmelserne, naar sjælen eller jeget ikke
indbefatter noget ut over de enkelte sjælelige processer?
Hvem og hvad er det som ikke bare opfatter tonerne,
men ogsaa det indbyrdes forhold mellem dem? Hvem
og hvad er det som bevirker eller foretar syntesen?
Hvorledes skal der ved en blot og bar utsondring i
forskjellige momenter eller en flytende overgang mellem
saadanne kunne opstaa synteser eller opfatninger av
synteser, som indebærer at de forskjellige momenter
ikke bare sættes i forhold til hverandre, men ogsaa sættes
i forhold til et jeg som blir sig deres indbyrdes forhold
bevisst?

Vi maa saaledes som resultat av vore kritiske
betragtninger notere, at sjælen maa tillægges
substantiali-tet, forsaavidt vi dermed forstaar en selvstændig
tilværelse med en mulighetssfære som kan omsættes i
virkelighet. Det skal imidlertid villig indrømmes at
substansbegrepet i noksaa høi grad er blit knyttet til
forestillingen om en død uforanderlighet, som den vi
tillægger det absolut passive træge stof. Derfor kan
der være grund til heller at bruke uttrykket subjekt
end substans. Wundt har ret i at sjælen maa tænkes
som noget levende og virksomt. Den kan forsaavidt
betragtes som forbilledet (for ikke at si oprindelsen) til det
organiske liv. Og det organiske liv har den
merkvær-dighet at det ikke bare aabenbarer sig i helheten, men
ogsaa i de mindste dele. Ikke bare hele
bevissthetssammenhængen, men ogsaa hver enkelt sjælelig proces,
f. eks. forestillingen, utfolder sig organisk. Hver enkelt
forestilling kan utfolde sig, differentiere sig, avføde nye
forestillinger. Men alle forestillinger er i forhold til selve
sjælen noget som den hæver sig over, — noget den av-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free