- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
166

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritik av Kants opfatning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

166

Kritik av Kants opfatning

ethvert bevisst sjælsindhold som mit. At tænke sig
bevisstheten som identisk og subjektet som en flerhet,
saaledes som Kant gjør, er egentlig at sætte tingen paa
hodet. Det er subjektet som er identisk, mens
bevisstheten ved tidsperspektivet opstykkes i en mangfoldighet
av kontinuerlig sammenhængende øieblikke.

Der er kanske dem som tænker sig at subjektets
identitet kan erstattes av den kontinuerlige sammenhæng
mellem bevissthetsnuerne, idet hvert bevissthetsnu
overfører sit indhold paa det næste. Men denne hypotese
strider mot det faktum, at vi overskuer hele rækken av
de paahinandenfølgende bevissthetsnuer som et
sammenhængende tidsløp og tillike avventende skuer ind i
fremtiden. Hvis erindringen alene berodde paa en mystisk
optagelse i hvert bevissthetsnu av indholdet i de
foregaaende bevissthetsnuer, hvorledes skulde saa
bevisstheten kunne fordele det optagne indhold over det
forgangne tidsløp? Bevisstheten som saadan vedvarer jo
ikke fra nu til nu. Derfor maatte det fra tidligere
bevissthetsnuer optagne indhold stadig for den være nyt.
Erindringen og det til erindringen knyttede
tidsperspektiv forutsætter — som tidligere fremholdt — at de
forbiglidende bevissthetsnuer henføres til et og samme
jeg eller subjekt, som, idet det konstaterer sin identitet
under oplevelsernes veksling, blir sig sin egen vedvaren
bevisst, og derved sættes istand til at fordele de
forskjellige oplevelser over tidsløpet. Desuten er der jo faktisk
ingen helt kontinuerlig sammenhæng mellem
bevissthetsnuerne. Drømmeløs søvn og bevisstløse tilstande bryter
kontinuiteten, men ikke erindringen.

Og en overførelse av bevissthetsindholdet fra subjekt
til subjekt — i analogi med overførelsen av bevægelsen
fra kule til kule — er likesaa umulig som en overførelse
fra bevissthetsnu til bevissthetsnu. Et sjælsindhold kan
ikke løsrives fra et subjekt og fæstes til et andet
omtrent som en frakke, som detene menneske kan avføre sig
og det andet iføre sig. Et sjælsindhold eksisterer kun
som et moment i vedkommende subjekts liv og i kraft

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free