- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
170

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritik av Kants opfatning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

170

Kritik av Kants opfatning

givet. Men sandheten er at et slikt sanselig fænomen
aldrig vilde kunne hitføre jegbevisstheten. Ti de
anskuelige fænomener er forbigaaende; de er underkastet
en stadig veksling, som særlig karakteriserer de
utgli-dende sjælelige oplevelser. Et slikt fænomen vilde
derfor aldrig kunne gi jegbevisstheten et vedvarende
grundlag.

Ganske visst gives der anskuelige fænomener som i
en viss forstand vedvarer gjennem hele livet. Vi ser jo
f. eks. fra tid til anden en bygning, som praktisk talt
frembyr samme utseende gjennem aarrækker, hver gang
vort blik falder paa den. Men vilde et passivt givet
anskuelig fænomen av denne art kunne fundere
jegbevisstheten? Aldrig — av den simple grund, at vi uten jeget
eller jegbevisstheten umulig vilde kunne gjenkjende det
til de forskjellige tidspunkter i vort liv. Uten jeget vilde
vi m. a. o. ikke kunne opfatte et slikt anskuelig
fænomen som vedvarende. Det vilde være nyt hver gang
det viste sig, fordi vi aldrig kunde si til os selv: «Dette
har jeg opfattet før, og det hadde dengang samme
utseende som nu.» Kan jeg ikke identificere mig selv fra
tid til anden i mit livsløp, saa kan jeg heller ikke
identificere nogen anskuelig opfatningsgjenstand. Var
derfor jeget et vedvarende sansefænomen, saa vilde der
allike vel trænges et andet og høiere jeg for at identificere
det som vedvarende.

Men, vil man si, naar jeget ikke er et anskuelig
op-fatningsindhold, saa kan det jo kun være en tom logisk
form, en tankefiktion, saaledes som Kant vil ha det til
at være. At slutte saaledes vilde imidlertid være høist
overilet allerede av den grund, at hverken Kant eller
nogen anden filosof har levert noget bevis for at ethvert
erkjendelsesmG^o/d nødvendigvis maa bestaa i et
anskuelig enkeltfænomen. Dette er en ubevist
forutsæt-ning som Kant har overtat fra Hume. Dersom jeget
virkelig kun er en tom logisk form, saa er det dog
besynderlig at ethvert menneske opfatter sig selv som den
mest urokkelige og nærmest liggende av alle realiteter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free