Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
som emot ditt begrepp om Skaparens vishet och
godhet, att han skulle i menniskosjälen nedlägga
ett begär, som ej skulle kunna blifva tillfredsställdt,
eller ock måste begreppet om själens odödlighet
småningom hafva blifvit infördt i verlden genom
en eller flere personer, hvilka egt mera
djupsinnighet än den allmänna hopen, och de der således
hafva resonnerat sig fram till denna tanke. Detta
är såvida jag fattar, ditt slutsätt, och då du
förkastar den sista upprinnelsen till tanken om
själens odödlighet; då du anser det för omöjligt, eller
åtminstone för otroligt, att menniskan genom
filosofi eller förnuftsslut skulle förmå arbeta sig sjelf
fram till begrepp om sin odödlighet, så vill du leda
mig till endera af de andra källorna, antingen
naturbegär eller gudomlig uppenbarelse; och om jag
stannar vid en af dessa källor, så hoppas du, att
mitt förstånd bör blifva tillfredsställdt. Men, min
vän, jag måste bekänna, att du genom denna
slutkonst väl kan förmå mig till tystnad, men derföre
icke förskaffa mig sinneslugn. Att den råa och
oupplysta menniskan skulle någonsin af sig sjelf
falla på tanken om sin odödlighet, det tillstår jag
att jag finner orimligt. En ouppodlad tankekraft
och begrepp om odödlighet synas mig visserligen
vara en motsägelse. Här kan man icke utleta
verkningen af orsaken. För en ouppbrukad tankekraft,
som ännu icke kunnat upplyfta sig öfver det
sinnliga, är denna tanke för stor, för hög, för ädel.
Men de äldsta tiderna hafva också haft sina
tänkare, höga själar, som voro så mycket öfver all-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>