- Project Runeberg -  Från det hungrande Ryssland /
361

(1893) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Gerda Tirén, Johan Tirén - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XXVIII. Den ortodoxa kyrkan och den nyare sektrörelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

helst. Samma fnriseism möjliggjorde dessa fasansfulla tilldragelser
inom den bysantinska dynastien, livilka historien omtalar, från de
»andra Flavianerna» — hvilkas representant, Konstantin den store,
strypte sin son och tronarfvingen Crispus, sin hustru Fausta, dödade
sin svärfader Maximianus, sin svåger Licinus etc., under det att bada
hans söner började sin regering med att döda tvenne bröder och sju
nevöer och slutade med att döda hvarandra — ända till den sista
dynastien, Pateologernas, af hvilka hvar och en utan undantag
utmärkte sig för illgcrningar, hvilka skulle vara tänkbara i en verld af
hedendom, men hvilka man icke ens skulle anse möjliga inom
kristendomen, om ej historien bekräftade dem. Och inför de mest
fasa-väckande gerningar lugnades gerningsmännens samveten fullkomligt
genom den -»fullkomliga förlåtelse och absolution», som kyrkans
representanter tilldelade dem i utbyte mot vissa »prerogativ», mot
tillräcklig belöning — m. c. o., för att tillfredsställa sitt
penninge-begär och sin maktlystnad offrade de alt som är heligt och vördadt
inom mänskligheten.

Efter att hafva framstält det förderfliga inflytande ])å staten sjelf,
som statens förmyndareskap öfver kyrkan utöfvade, fortsätter
författaren :

Den vcrldsliga makten gick förut, och hela samhället följde
efter på den olycksdigra vägen: i stället för att sträfva efter sedlig
förbättring, hvari, enligt evangelium, hela kristendomens väsende
består, riktades all uppmärksamhet på teologiska hårklyfvericr,
förläggande den högsta kristliga dygden i strider om, i stället för lif och
vandel uti tron. Alla föreställningar och begrepp blefvo till den
grad förvirrade, inskränkta och förmörkade, att samhällets mest
oundgängliga behof försummades, t. ex. massornas intcllektucla och
moraliska utveckling — dessa behof, utan hvilkas tillfredsställande
samhället i längden nödvändigt måste gå under ....

Kyssland erhöll kristendomen från Bvsanz. Men det var icke
kristendom i detta ordets sanna mening, utan snarare en religion af
yttre former och ceremonier med en fanatisk dogmatism, en fariscisk
ofördragsamhet af alt hvad tanke- och samvetsfrihet heter.

Apostlarncs bysantinske efterträdare, som kommo till väldet
öfver de religiösa angelägenheterna i Byssland, förde äfven med sig sina
bysantinska tendenser i öfrigt. De, öfver hvilka man på detta sätt
regerade, kunde naturligtvis ej annat än göra uppror mot deras tyranni.

Från de s. k. Strigolnikcrna x) till Judaiscrarncs sekt, hvilka
sekter förnämligast protesterade mot simonien, biskoparnas och klostrens
missbruk, ända till de senare separationerna i massa från den
her-skandc kyrkan, följde revolt på revolt. Ehuru dunkelt och svagt var

x) »Strigolnik» = klippare, så benämda efter sin ledare Carpus från
Kovgorod, hvilken idkade barberareyrket.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:51:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjhungryss/0366.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free