- Project Runeberg -  Från det hungrande Ryssland /
364

(1893) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Gerda Tirén, Johan Tirén - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XXVIII. Den ortodoxa kyrkan och den nyare sektrörelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dessa »li vita * préster, vanligen mycket raa ocli okunniga,
leí’va aí livad de godtyckligt utpressa irán i’olket. — Från
tsaren utgår sålunda det andliga såväl som det verldsliga väldet.

Begreppen stat och kyrka äro i folkmedvetandet ett och
detsamma. Om t. ox. en ortodox rysk undersåte eller ett
samhälle öfvergår till någon af de många sekterna, kallas de icke
längre »ryska» utan xsekterisko* o. d. IJäraf följer med
nödvändighet, att det måste vara kyrkans förnämsta omsorg att
hålla folket nere i okunnighet och fullkomligt slafveri under
det despotiska tsarväldet.

Rörande den för sistnämda ändamål afpassade andliga
vård och själaspis, som den ryska ortodoxa kyrkan består sina
»barn», hänvisa vi till skildringar af kyrkliga förhållanden,
hvilka förekomma på andra ställen i detta arbete. Här må
dock några exempel anföras. För folket hafva de kyrkliga
dogmerna föga eller ingen betydelse. De allra flesta äro
okunniga om deras innehåll, och om några af dem än inlärt
åtskilligt af kyrkans läror, begripa de likväl ej deras innehåll.
Ur en skrifvelse, som vi erhållit från en med sitt folks
religiösa ståndpunkt grundligt förtrogen ryss, återgifva vi följande:

»Ehuru den grekiska kyrkan ieke lärer, att bilderna eller ikonerna
skola dyrkas såsom hedniska afgudar, intaga de likväl samma plats
som afgudabilder i den stora massans föreställningssätt.

För några få dagar sedan besökte jag en ensam kvinna i en
bykoja och frågade henne, om hon icke kände det ensligt och dystert
att lefva ensam i sin koja. Hon svarade mig: ’Jo, jag är i sanning
ensam i min koja, ensam med gudarne/’ 1) i det hon pekade till
vrån, der bilderna hängde. Detta är ju intet annat än groft
afgu-deri under kristendomens täckmantel. Visserligen kallar ingen rysk
prest dessa bilder för gudar, men genom att lägga denna stötesten i
det okunniga folkets väg, uppfostra de dem i sjelfva verket till
af-guderi. Vidare finnes det en bön i den grekiska kyrkans bönebok,
kallad ’Bönen till Herrens Kors’, öfver hvars innehåll hvarje lefvande
kristen måste blygas. Den begjmner med orden i 68:de Psalmen:
Må Grud stå upp! Må hans fiender förskingras!’ och vidare heter
det: ’O, du allravördnadsvärdaste och lifgifvande Herrens kors! hjelp
du mig tillika med den heliga Jungfrun, Gruds moder, och alla helgon
för evigt! Amen!’ Stundom kan man komma öfver ett tryckt blad,

1) Stundom får man höra bönder, när de skola köpa bilder på torget
säga -¡’bogi’» (gudar), under det de mena bilder. Förf.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:51:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjhungryss/0369.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free