- Project Runeberg -  Från det hungrande Ryssland /
365

(1893) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Gerda Tirén, Johan Tirén - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XXVIII. Den ortodoxa kyrkan och den nyare sektrörelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

på livilkct tio helgonbilder äro tryckta, och livilket kullas: ’Förteck-

ning på olika helbrcgclagörelse-nådegåfvor, gifna af Gud ål olika
helgon, saml dessas åminnelsedagar’ ^ Der läses bl. a. följande: ’För

öppnandet af en blinds ögon, bed till den allralieligastc Onds Moder
i Kasan. Den S:dc juli. — Om hclande af ögonsjuka — till den
heliga martyren .Mina från Egypten. Den 11 :te november. ■—- Om
deras frälsning, livilka hafva dött i obotfärdighet — till den helige
Daisius den Store. Den 19:dc juni. - Om botande af hufvndvärk
— till den helige martyren Antipas. - - Om kunskap i konsten att
måla helgonbilder — till aposteln Johannes den gudomlige. Den
2G:te september.’ Utom listan på olika sjukdomar finner man en
uppgift på de helgon, till livilka man bör bedja i händelse af torka,
missväxt, eldsvåda, åskslag eller skeppsbrott; att förekomma bråddöd,
upplysa studerandes förstånd, af hålla onda andar från människor och
boskap, bota för dryckenskap, återfinna förlorade föremål och bevaras
för trolleri. Jag vet från god källa, att en framstående oeh
inflytelserik rysk prestman yttrat om denna ’Innehållsförteckning’: ’Det är

en skam för vår kyrka, att sådana saker få tryckas och spridas inom
dess område.’»

Nära tusen år bar den ortodoxa kyrkan oinskränkt
herskat öfver massorna, och likväl har det stora flertalet af dess
medlemmar ej ens kännedom om dess förnämsta dogm,
tre-enighetsläran. Grefve Tolstoy, hvilken sökt utröna, huru stor
procent af bönderna visste, livilka de tre personerna i
gudomen, enligt treenighetsdogmen, äro, har kommit till det
öfver-raskande resultatet, att »icke en bonde på tio — knappast en
på hundra — har det minsta begrepp om kyrkans
treenig-hetslära.» »Jag måste», säger han, »hafva frågat några
hundratal pilgrimer, hvilka de tre personerna i gudomen äro.
De flesta hafva svarat: Jesus, den Heliga Jungfrun och den
Helige Nikolaus.» De bibehålla i sjelfva verket en mängd
hedniska föreställningar under formkristendomens tunna
omhölje, likasom den ortodoxa kyrkan i likhet med alla
statskyrkor ej är något annat än en hednisk institution under
namn af kristendom.

Den själaspis, af hvilken massan af folket hufvudsakligen
lefver, nämligen helgonsagorna, är ofta alt annat än ortodox.
Så framställes i sagan om »Noa den gudlige» djefvulen
såsom Guds yngre broder, och i andra sagor, såsom i
»Djefvulen och Skomakaren», framställes djefvulen som en hygglig
»kamrat». I sjelfva verket är i den ryske bondens föreställ-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:51:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjhungryss/0370.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free