- Project Runeberg -  Skämtbilden och dess historia i konsten /
34

(1910) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Skämtbilder under 1500-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SKÄMTBILDER UNDER I ^OO-TALET.

teckningarna märkas Dårskapen stigande ned från katedern (bild
27), narren med narrstaf (bild 26) och den bedragne äkta mannen
betraktande sin namne göken, »le coucou» eller »cocu» (bild 30).

Speordet cocu anses af ålder ha
uppkommit på följande sätt. Man
ropade coucou, gök, efter den bedragne
äkta mannen, syftande på det
naturhistoriska faktum, att nämnda fågel
lägger ägg i andras bo. Alltså: akta er
för göken, le coucou, hvars namn sedan
öfverflyttades på offret, som sålunda
blef le cocu.

Holbein når i sin Dödsdans
höjdpunkten af makaber humor. Hur
mäktigt verkar ej, trots det minimala
formatet, den konsert med pukor och
basuner, som uppstämmes af alla de
dödas benrangel — Gebein äller
Men-schen! Med hvilken vild förtjusning
rafsar ej döden åt sig den rike
mannens skatter! (Bild 32, 33.)

Ar 1515 utförde DüREk för sin kejsare Maximilian
randteckningar till en bönbok (bild 31,41). Den geniala pennan leker lätt
omkring den svarta, allvarliga, vackra texten. Orden: »Lofven Herran
med en ny sång» få på den här afbildade sidan en humoristisk
tolkning. En kostlig tysk musikkår stämmer in med pukor och
trumpeter. Än förekomma komiska djur, än tjocka fyllbultar, än
bockfotade satyrer. Liksom i medeltidsmysterierna den högtidliga
scenen vid Kristi graf hade som motsättning de heliga kvinnorna
pratande och skrattande vid inköp af kryddor och salfva, så ansåg
kejsaren det fullt naturligt att mellan langa och många böner
förfriska sig med några groteska gubbar. Man hade den naives och
barnets förmåga att hastigt gå från en stämning till en annan.
I Diirers teckningar till Maximilians bönbok har man, som förut
är sagdt, slutet och höjdpunkten af de komiska randteckningar,
som man återfinner under nästan hela medeltiden och hvilka
varit den moderna skämtbildens egentliga förebilder.

30. Le cocu, den bedragne

äkta mannen.

Skämtbild af Holbein d. y.
i Dårskapens lof.

34

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 9 02:25:34 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skamtbildh/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free