- Project Runeberg -  Skämtbilden och dess historia i konsten /
89

(1910) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Skämtbilder under 1700-talet - Skämtbilden vid sjuttonhundratalets början - Hogarth

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SKÄMTBILDER UNDER I 500-TALET.

17 riktat ett dråpslag mot sin f. d. vän Hogarth. De båda
tidskriftsnumren ligga på bordet, och Wilkes bär frihetsmössan på
en stång för att affischera sina radikala åsikter. Den begåfvade
vällustingens ansikte — han var medlem af Medmenham Club,
hvars syfte var att samverka i osedlighet — har ett gement
ut-trvck, som han skrattande erkände vara träffadt. Mot Wilkes’
vapendragare Churchill riktade han en annan bild, där han
använde sitt här afbildade själfporträtt som grundform, ersättande
sig med en björn, som föreställer »slagskämpen» Churchill, och
låtande hunden Trump naturalistiskt uttrycka sitt misshag med
Churchills Epistle to W. Hogarth.

På det är 1749 målade själfporträttet (bild 71) ser man den
S-formiga s. k. skönhetslinien tecknad på paletten. Hogarth hade
mycket att säga om denna kroklinie såsom inbegreppet af
skönhetens väsen, och hans belackare tilläto sig det roliga skämtet
att afbilda Hogarth som kvacksalfvare, användande en mätsticka
formad efter denna skönhetslinie mot en puckelrygg och
demonstrerande denna missbildnings skönhet. Äfven i sina andra
konstteorier är Hogarth minst sagdt tvifvelaktig. Hans löjliga
förargelse öfver de gamla mästarna kan i vissa fall förklaras af
samtida konstälskares kritiklösa inköp af gamla dukar af intet
eller obetydligt konstvärde men berodde nog mest på en sinnets
torrhet och en bornerad egenkärlek, hvarpå hans biografer
meddela en öfverväldigande mängd exempel. Det är af intresse
att se på hans egna tomma »allvarliga» bilder, t. ex. de så
sällsynt ihåliga och teatraliska ur Apostlarnas lif. Af stark humor,
ehuru på ett annat sätt än han själf tror, är hans försök att
gyckla med Rembrandts etsningskonst (bild 76). Paul before Felix,
design’d & etch’d in the rediculous manner of Rembrandt by
W:am Hogarth 1751, visar, pä det lustigaste sätt, hur den
snusförnuftige konstnären vid 1700-talets midt missuppfattade hela
den djupare skönhetens väsen. Denna etsning är lika ful som
Hogarths egna »allvarliga» framställning af detta samma ämne,
och det vill ej säga litet.

Hogarth hade således sin starka begränsning, men höll han
sig inom denna, kunde han både i målning och etsning
frambringa pä en gång roliga och vackra saker.

*426/07. Laurin, Skämtbilden. __12

89

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 9 02:25:34 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skamtbildh/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free