Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - England omkring 1800
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ENGLAND OMKRING 1800.
99. Den engelska prinsessan Matildas giftermål med prinsen
af Wurtemberg.
Karikatyr af J. Gillray 1797.
Mot revolutionens Frankrike vände Gillray sitt vildaste hat.
Man ser revolutionsmännen till och med tugga och äta på sina
o
offer. Ar 1792 tecknar han en dubbelbild, där den utmagrade
fransmannen glad åt sin frihet närer sig med några fattiga
grässtrån, under det att den smäckfete engelsmannen skär för sig
af sin stek och klagar öfver de skatter, som uthungra honom.
Mest känd är hans A view in perspective, där han vill varna
England för de revolutionära öfverdrifterna. En sansculotte
sitter på gatlyktan och håller foten på en af de präster, som äro
upphängda »à la lan terne». Kyrkan brinner, konungen
halshug-ges, och krucifixet bär inskriften »Bonsoir, Monsieur» (bild 98).
Napoleon Bonaparte — Boney, som Gillray kallar honom —
uppträder vid slutet af 1790-talet och behandlas helt naturligt
tämligen hårdhändt. Under 90-talets allra sista år hade franska
bilder af Napoleon med underskriften: Vive Bonaparte et la paix!
hälsats med jubel och förtroende, men snart insåg man, att den
bild Gillray utförde af Boney, som föreslår Pitt att dela världs-
116
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>