Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - England omkring 1800
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ENGLAND OMKRING I Soo.
sympatier, blef ytterligt nedstämd och förvånad, då hon
ställdes ansikte mot ansikte med italienarna.
Bland dessa har Teodoro Majocchi fått ryktbarhet i
karikatyrens historia under namn af »Non mi ricordo» (bild i io). Af det
drottningvänliga partiet beskylldes han nämligen att ha besvarat de
frågor, som hennes advokat ställde till honom, med orden: »Det
kommer jag ej ihåg.» Lorderna nedlade visserligen rättegången,
men, säger en engelsk kännare af denna tid, hvarje opartisk läsare
af handlingarna måste komma till lord Ellenboroughs åsikt, att
den anklagade var »den sista kvinna en man af ära skulle önska
att hans hustru liknade». Publiken — ej minst damerna — kunde
icke fatta, att bägge parterna kunde vara skyldiga. Drottningen
undertecknade fortfarande Carolina Regina och tillade: »Så där
ja. Regina än — trots de där!»
Men sin största smälek hade hon ännu ej fått smaka. Då
kröningen den 19 juli 1821 försiggick, ville Carolina Regina vara
med. Hon hade ej fattat, hvilken Pyrrusseger hon vunnit i sin
process. I en drottnings skrud sökte hon komma in i kyrkan
men tillbakavisades frän alla dörrar. Tre veckor efter denna
oerhörda förolämpning, för hvilken hon varit nog oklok att
utsätta sig, afled Karolina af England.
Allt skulle bidraga till att göra denna historia betydelsefull
i engelsk skamtteckning. Hofskvallerintresset, skandalintresset
å ena sidan, den engelska ridderligheten mot en svagare angripen
part å den andra gjorde denna affär så ryktbar. Tyvärr voro
de allra flesta af dessa hat-, hån- och skämtbilder mycket
underhaltiga ur den synpunkt, ur hvilken skämtbilden här behandlas,
den konstnärliga. Det var egentligen blott en konstnär, GEORGE
Cruikshank, som utmärkte sig och som under sitt åttiosexåriga
lif bildade öfvergången mellan Georg III:s karikatyrskola och
drottning Viktorias. Gillray, »Georgarnas Juvenalis», hade ett
konstnärligt inflytande på denne karikatyristernas Nestor, hvilken
redan 1803, som liten gosse, fick teckningar antagna och hvilken
afled först 1878. Det är ej underligt att mången trott, att hans
tidigaste ritningar utförts af hans farfar. En engelsman har
träffande beskrifvit de Gillray-Rowiandsonska teckningarnas
förtjänster på följande sätt: De ha »a sort of grandiose brutality,
130
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>