- Project Runeberg -  Skämtbilden och dess historia i konsten /
152

(1910) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frankrike under revolutionen och 1800-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1’RANKRIKE UNDER iSoo-TALETS FÖRRA HÄI.FT.

hunden badande på en gång i ett badkar under rubriken »Ett
ekonomiskt bad», nyfikna gamla herrar bestraffade med den
oundvikliga lavemangsprutan, sådana voro de ämnen han
tecknade och som samlade folkmassor utanför det fönster, där hans
förläggare Martinet utställde hans »gauloiseries». Vår tids bildade
känna, då de se dylika skämtteckningar, att det fordras en särskildt
kraftig snilleblixt för att bränna bort det obehagliga och
stoff-artade i skämten öfver naturbehofven och därmed samhöriga
ämnen.

Betydligt behagligare och konstnärligt värdefullare äro då
Boillys (1768—1845) skämtsamma gravyrer, som, äfven då de
äro väl söta, dock ha en pikant tidssmak, motverkande det sliskiga.

Detta gäller mindre hans rätt tråkiga grupper —
grimaserande ansikten af läkare, gurmander, giriga och dylika, ett sätt som
också Hogarth använde men som ej blir roligare för det —
än om hans förtjusande, helt eller halft erotiska skämtbilder, väl
det bästa som inom denna art gjordes under revolutionen, då
man sannerligen kunde ha godt af att en stund dröja vid de
känslor, som äro mordlystnadens motsats.

0 o •

Ar 1829, aret före borgarkungens tronbestigning, har Boilly
signerat en litografi kallad L’économie politique, där han visar
en del lätt karikerade gubbar, resonerande öfver
penningställningen på grundval af den tidningsartikel en af dem
uppläser. Boilly lyckas bäst, då han ej öfverdrifver, eljest får han
lätt in något krystadt.

Sport- och eleganstecknaren carle vernet (1758—1835),
son till landskapsmälaren Joseph Vernet och far till bataljmålaren
Horace Vernet, hör till denna tid, hvars yttre han förstått som
få. Helst skildrar han »les merveilleuses», de eleganta damerna
omkring 1795, och parforcejakter och ridter, med tydlig smak
för de anglosaxiska spörtmoderna. Ibland gycklar han med de
franska hyråkdonens usla beskaffenhet, men får äfven då in
något pittoreskt och konstnärligt i den ömkligaste hästkrake,
de löjligaste körsvenner. Carle Vernet upptager skämtet med
utlänningarna och gycklar med de engelsmän, som under
1800-talets första decennier kommo till Paris (bild 122). Hans gravyr
öfver detta ämne från 1802 torde vara bland de första konstnärliga

152

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 9 02:25:34 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skamtbildh/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free