Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frankrike under revolutionen och 1800-talet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
1’RANKRIKE UNDER iSoo-TALETS FÖRRA HÄI.FT.
sedan Steinlen och Forain skulle så konstnärligt skildra. I sina
Scènes bachiques tecknar han med humor fyllbultarna och deras
äfventyr.
Ännu en gång började man således att glädjas åt busarnas
pittoreska väsende.
Den näpna sidan af skämtbilden blef därför ej försummad
under romantikens tidsålder. Ofta är, som den franske kännaren
Deberdt säger, skämtet omedvetet, men det blir ej tråkigare för
det. Det trånande och sockersöta är så påbredt i dessa erotiska
bilder, att man ej kan låta bli att dra på munnen åt dem.
Hur kostlig och näpen är ej achille DevéRIAS’ (1810—1857)
litografi La Gourmandise, där det älskande paret med kakor,
kyssar och champagne låtit det jordiska paradiset återuppstå för
sin räkning (bild 125).
Henri Monnier (1799—1877) är skaparen af M. Joseph
Prudhomme. I teckning, i litteraturen, på scenen och i lifvet,
ja till och med i kaligrafi (se bild 128) har Monnier förkroppsligat
denna urtyp af den inskränkte, egoistiske borgaren — den
bestämmande under julimonarkien; liksom 1’aristocratie tryckte sin
stämpel på 1’ancien régime, angaf denne representant för det, som
128. Monsieur Prudhommes namnteckning.
Monnier var under sin ungdom sysselsatt i ämbetsverken
och gjorde här studier till sin favoritfigur Prudhomme, den
uppblåsta intigheten, som med orubblig värdighet bedömer
politik, litteratur, konst och moral med samma själfbelåtna
okunnighet och medfödda simpelhet. Öfvertygad om sin egen
160
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>