- Project Runeberg -  Skämtbilden och dess historia i konsten /
189

(1910) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frankrike under revolutionen och 1800-talet - Honoré Daumier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HONORÉ DAUMIER.

och beundrare, och den senare skänkte honom det lilla hus i
Valmondois i Oisedalen, som Daumier hade hyrt, men som
han, nästan blind och mycket fattig, trott sig vara tvungen att
lämna, innan vännen kom med sitt frikostiga anbud.

I konstnärsheder, i gränslös hjälpsamhet och manlig
själfständighet intager den grupp konstnärsvänner, till hvilken Daumier
hörde, en plats för sig i hela konsthistorien.

Daumiers målningar äro ofta så understruket karakteristiska,
att de med fog kunna räknas till skämtbilder i den mening, hvari
ordet tages i detta arbete. Glänsande skildrar han den gamle
egoistiske konstsybariten. torr och mager betraktande sin Venus och
med sin ofta genombläddrade gravyrportfölj bredvid sig (bild 151).
Han lefver i en atmosfär af värme och ro. hängifvande sig åt
konstbetraktandets och konstägandets glädje. Konstsamlandet, den
passion, som förenar i sig girighetens och vällustens njutningar,
förgyller tillvaron ända in i senaste ålderdomen, då alla andra
nöjen bli bleka, smaklösa och fadda.

Vackert komponerad och karaktärsfull. talande i hvarje
linie, är bilden af advokaten, som flåsar af patos och försvarar ett
litet fruntimmer af obestridlig tvetydighet (bild 153). Till och med
den evigt lurade publiken i bakgrunden har, sä antydd den än
är, fått något af beskedlig fårskock öfver sig.

Dessa Daumiers advokatbilder brukade väcka Gambettas
förtjusning.

De Daumierska taflornas teknik stötte hans samtid, det var
endast de mest konstnärligt utvecklade som förstodo, att djup
skönhet och känsla fanns hos hans skissartade, våldsamt
nedkastade framställningar af »ointressanta’ motiv. — Äfven den
sparsamma färgen — Daumier var kolorist i samma mening som
en Hammershöj eller en Carrière — gjorde dessa utsökta
konstverk ännu mer främmande för mängden och —
museidirektörer-na. Ända till för ett par år sedan hade samlare och muséer
med mycket blygsamma tillgångar kunnat för obetydliga summor
förskaffa sig Daumiertaflor. Det hände honom detsamma, som
nu sker med en Forains, en Steinlens. en Louis Legrands ypperliga
målningar, det skadade honom att han hade gjort så förträffliga
teckningar och att dessa hade publicerats i skämttidningarna.

189

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 9 02:25:34 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skamtbildh/0197.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free