- Project Runeberg -  Skämtbilden och dess historia i konsten /
282

(1910) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tyskland: Fliegende Blätter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TYSKLAND.

Roligast har Frankfurtriksdagsmannen parodierats af
düs-seldorfaren ADOLF SCHRÖDTER i »Thaten und Meinungen des
Herrn Piepmeyer, Abgeordneten zur konstituierenden
National-versammlung zu Frankfurt a. M.»

Piepmeyer lofvar sina valmän frikostigt allt, han talar för
allt, han blandar sig en dryck af vin, öl och brännvin för att
symbolisera Tysklands enhet. Schrödter har afbildat Piepmeyer
i den ställning denne senare själf valt för sitt monument, och
hans valspråk: »Fest wie Deutschlands Eichen», pryder bilden (bild
216). Tyska karikatyrkännare räkna 1848 — »das tolle Jahr»—
som den moderna tyska skämtteckningens födelseår, och
Schröd-ters Piepmeyer är ett af de första resultaten. När man ser den
suffisante, löjlige riksdagstalaren, blir man frestad att instämma
med ett Berlin-kvickhufvud, som gycklade med de
parlamentariska referenttermerna: »Da muss ik dir aber mit allgemeinem
Gelächter unterbrechen.» — Schrödter tecknade i Dusseldorfer
Monatshefte, där också Achenbach, Hasenclever m. fl. kända
konstnärer medarbetade. Tidningen, som började utkomma 1848,
hade med sina träsnitt och litografier ett konstnärligt syfte, som
gjorde den betydelsefull för Tyskland.

Ett minne från 1848, där tecknaren med makaber humor
skämtar med den revolutionära lättrogenheten, är Alfred
rethels (1816—1859) Ein Totentanz aus dem Jahre 1848. Den
mycket begåfvade konstnären skildrar i Holbeins liniemaner i
sex bilder, hur Döden under folktalarens mask lofvar
människorna frihet, jämlikhet och broderskap för att slutligen pä
barrikaden hånskrattande låta de dödande kulorna infria hans löfte
(bild 217).

Ur historisk synpunkt är äfven genèvaren rodolphe toepfer
(1799—1846) värd att minnas. Toepfer var en fransk schweizare
af tysk härstamning. Pensionsföreståndare och professor i
estetik i Geneve, utgör han som konstnär en sorts länk mellan fransk
och tysk skämtteckning. Han är mest känd som skriftställare
— Nouvelles genevoises —, men till och med hans tyske kollega
estetikern Fr. Th. Vischer beundrade hans konst, hvilken bäde
genom sitt ritsätt och genom sin form af berättelser i bild
voro förebilder till Wilhelm Buschs arbeten.

282

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 9 02:25:34 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skamtbildh/0290.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free