- Project Runeberg -  Skämtbilden och dess historia i konsten /
333

(1910) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Japan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JAPAN.

derlig fulhet, som kallas det groteska och som ingenstädes har
i bild tolkats pä ett så storslaget sätt som i Japan. Den här
meddelade skådespelarmasken ur den subtile konstkännaren
Antonin Prousts samling i Paris visar bättre än ord hvad det
groteska är för något (bild 268). Är denna mask ful eller vacker,
hemsk eller löjlig? Den är allt på en gång! Ända till och med
1600-talets slut användes masker pä den japanska scenen. De bästa
tillkommo under 1600-talet och äro nu ofantligt dyrbara: insvepta
i utsökt fina sidendukar förvaras de som kära reliker och stora
konstverk i lackerade askar. Ett annat utslag af den japanska
humorn i skulpturen] voro de små, ofta af måladt trä förfärdigade
figurer, som kallas netske (bild 271). De bindas vid en
silkessnodd och användas till att fasthålla medicinasken och
tobaksdosan vid bältet. Det var omkring år 1700 netske-tillverkningen

270. Torkade barbarer.

Skämt med européerna, som framställas upphängda såsom klippfisk.



333

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 9 02:25:34 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skamtbildh/0341.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free