- Project Runeberg -  Skämtbilden och dess historia i konsten /
350

(1910) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frankrike: Montmartreskolan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRANKRIKE.

marscherade Salis själf, åtföljd af två pager hållande Chat Noirs
baner med devisen Montjoye Montmartre, fyra uppassare klädda
i de fransk-akademiska gröna, palmprydda frackarna buro
pena-terna, främst Willettes fantastiska och förtjusande Parce Domine,
(Skona, Herre), Montmartres glada, lättsinniga folk af konstnärer,
skalder och petites femmes. Taflan visar en hvirflande ringdans
af alla dessa nedanför Moulin de la Galette.

Lokalen bestod af nedre botten, en första och en andra
våning. Inskriften »Homme, sois moderne!» tyckes mest ha rört
målningar, ty kaféinredningen visade en blandning af Louis
treize-möbler, japanska masker, medeltid, Willettes flickor och
svarta kattor af Steinlen. En gipsafgjutning af Houdons
majestätiskt eleganta Diana, som fransmännen betrakta som en sorts
prototyp för den franska kvinnan — åtminstone hvad de
kroppsliga egenskaperna angår —, stod i trappuppgången. I första
våningen låg en samlingssal för konstnärerna, och i den andra
höllos föreställningarna under ledning af Salis, som vid dörren
mottog besökarna med den rikaste iöoo-tals-fraseologi och
presenterade författare och sångare, hvilka själfva framförde sina
verk. Här fick man höra Jules Jouys och Aristide Bruants visor
och först af allt se den konstnärligaste skuggspelsteater i
världen med Henri Rivières mystiska, drömfyllda framställning
af Den förlorade sonen eller Herdarna följande stjärnan med
därtill komponerad musik, här visades Caran d’Aches
Napoleons-epopé i skuggor, här förklarade Salis de ofta oerhördt burleska
och närgångna skämtbilderna af politiker och författare. Man
har svårt att föreställa sig, hvilket äkta konstnärslynne som låg
öfver dessa föreställningar, hur den lilla salen skakades af skratt
-salfvor och hur äfven den mest ironiske rycktes med af den
gripande skönhet, på hvilken de korta men intensiva
skuggspelen bjöd o.

Men Chat-Noir-publiken inskränkte sig ej till skuggspel.
Ute i solskenet på de hvita väggarna lyste Jules Chérets
affischer lockande till de mänga danslokaler, i hvilka omkring
1890 andra kejsardömets cancan återuppstod under namn af
quadrille eller mer populärt le chahut och blef ett omtyckt
ämne för skämttecknaren.

350

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 9 02:25:34 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skamtbildh/0358.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free