- Project Runeberg -  Skämtbilden och dess historia i konsten /
526

(1910) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - England: Aubrey Beardsley

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ENGLAND.

teknisk fulländning i sin konst, i sin förmåga att njuta, att
konversera, att uppträda, och han hade redan som barn visat en
mycket framstående musikalisk begåfning. Hans receptivitet och
beläsenhet voro enorma. Liksom hos Wilde låg ett starkt
religiöst drag på bottnen i hans själ, och hans keltiska lynnesart
förde honom ibland nära de afgrunder, ur hvilkas dimmor
drömbilder uppstiga, som tyckas ha kommit ur vansinnets rike, men
de äro kanske syner, med hvilka djäfvulen frestar sina utvalda.
Den värkliga hädelsen är otänkbar på icke-religiös grund.
Hvarför skulle man göra någon svart mässa, om man ej trodde på
nattvarden: Kan en nu lefvande svensk häda Tor? Nej, den
djupare uppfattningen af hvad som är synd i kristlig mening
kan blott en religiöst kännande person äga, som rör sig inom
den kristna känslovärlden. Huruvida själen sedan närmar sig
Gud eller Djäfvulen, det blir en sak som ej hör hit. En stor
syndare kan förstå ett helgon, ett helgon kan rysa öfver och
fatta en stor syndare, men ingendera kan begripa den
beskedlige individ, som utan att befatta sig med några konstigheter
försöker att förtjäna så mycket pengar som möjligt och bära
sig åt så, att han ej kommer på fästning utan fastmera blir
bjuden på middag hos fina och korrekta familjer. Mr
Tomlin-son, vid hvilken — enligt Kipling — både Gud och Fan
vämj-des på grund af hans ljumhet, både i det goda och i det onda,
kan hvarken tjusas eller ängslas åt Beardsleys djäfvulska
lock-bilder, han skulle tycka, att allt detta var »dumheter». Det finnes
negativ och positiv religion, liksom det finnes negativ och
positiv elektricitet, religion blir det i alla fall och en kraft, som kan
frambringa starka verkningar. Fullt logiskt slutade Beardsley
i den katolska kyrkans armar.

Men hvad har hans konst med skämtbilden att göra? Han
vill med sina teckningar framkalla ett leende, ej det Forainska
hånlöjet öfver mänsklig uselhet, ej Th. Th. Heines isiga skratt
öfver fulheten, nej, ett stilla småleende öfver hur vacker, hur
sammansatt synden kan vara, ett förstående, igenkännande leende
öfver att återfinna den i ett smyckes utmanande prakt, i en
svallande frukts former, i en ung flickas munlinie. En
egendomlig konventionell engelsk pjollrighet har förmått vissa af hans

526

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 9 02:25:34 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skamtbildh/0534.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free