- Project Runeberg -  Skämtbilden och dess historia i konsten /
541

(1910) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - England under 1900-talet - Walter Crane

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

WALTER CRANE.

arbetaren, men i bakgrunden ser man socialismens vänliga genius

med ljusets fackla och sanningens basun (bild 416).

* *

*



Denna bok afser endast — detta torde ej nog kunna
betonas — att skildra den konstnärliga skämtbildens historia och
måste därför utesluta största delen af de karikatyrer, hvaraf
världen nu öfversvämmas.

Det finnes skämttidningar i alla länder med europeisk kultur,
till och med i Japan. Den där utgifna tidningen Puck tryckes i
Tokio och utgör en egendomlig blandning af japanskt och
angloamerikanskt. De rent japanska bidragen i denna pä japanska
skrifna tidning ha ofta en konstnärlig verve, som påminner om
en Hokusai, en Kiosai eller en Yoshitoshi.

Ryska, österrikiska, italienska, spanska, portugisiska,
holländska och belgiska skämtteckningar äro i allmänhet starkt
påverkade af de stora franska och tyska skämtritarna.

Paris har absorberat ryssen Widopff, belgiern Rops,
italienaren Cappiello, portugisen Leal da Camara.

Rysk karikatyrteckning har varit af lokal betydelse.

541

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 9 02:25:34 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skamtbildh/0549.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free