- Project Runeberg -  Skämtbilden och dess historia i konsten /
598

(1910) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sverige - A. M. Adlercreutz-P:son - Arthur Sjögren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVERIGE.

Att politiska personer, skådespelare, konstnärer, författare och i
det allmänna verkande affärsmän kunna afbildas och förlöjligas
såsom offentliga personer, kan väl ej bestridas, lika väl som att
skämtet kan bli dumt och plumpt; men mot dumheten äro
ju själfva gudarna försvarslösa. Den fasa för offentligheten
och för att komma i bladet, som fanns ännu under hela
iSoo-talet, har väl mycket gifvit med sig, och det vittnar om en
högre kulturnivå att kunna tåla ett skämt. Det är med
undervisning i detta svarlärda ämne de aktuella skämttidningarna äro
sysselsatta. Man har rätt att ställa höga pretentioner pä lärarna
själfva.

Ar 1901 — samma är som Puck föddes — började det
socialistiska partiets skämttidning Karbasen; den slutade redan
med år 1908.

De socialistiska skämttidningarna ha ingenstädes något vidare
anseende för rolighet, och i främsta rummet beror väl detta på
deras benharda ortodoxi. Simplicissimus afbildar hånfullt men
väl i hufvudsak rättvist socialistledaren Singer som en ny Moses,
med partibeslutet i form af lagens stentaflor nedstigande från
kongressens rödglänsande Sinai. Att en missionspredikant eller
en socialistisk resetalare är dogmatisk, det hvarken förvånar eller
ens förargar många, men att en skämttidning är i saknad af
själfironi och blindt måste tro’ på partiets allena saliggörande
dogmer, har varit till skada för kvickheten i de socialistiska
skämttidningarna. Men kan man väl sätta sig öfver denna
bundenhet, som också är utmärkande för Karbasen, så måste medges,
att den i konstnärligt afseende åtminstone är båttre än Kasper,
och att några snärtar eller rättare slag mot de sociala orättvisorna
och några angrepp på dumt och grötmyndigt kapitalistöfvermod
varit träffande. Men de många bommarna mot våra tyvärr
fätaliga kapitalinnehafvare bli sä mycket märkbarare, som Karbasen
alltid skjuter med kanon.

Arthur Sjögrens (f. 1874) teckningar äro de bästa, som i
tidningen framkommit, särdeles den verkningsfulla idén med
bilden af demonstrationståget, där en folkrörelses kraft på ett

mycket lyckligt sätt är symboliskt återgifven (bild 445).

* *

#

598

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 9 02:25:34 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skamtbildh/0606.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free