- Project Runeberg -  Skånes konsthistoria för medeltiden /
603

(1850) [MARC] Author: Carl Georg Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

603

hvilken ej befattat sig med någon konstforskning, bort utan
svårighet betrakta såsom nyare konstformer, t. ex. två
qvinnor med englavingar och rosprydda fiskstjertar, ett
antikt hufvud i förening med Ciceros namn, yfviga rosor
o. s. v. Flere dopfat ha å kanterna inristade vapen och
initialbokstäfver tillhörande personer, som enligt bifogade
årtal lefvat mer än ett sekel efter reformationen.
Inskrifterne, som äro å alla dopfat nästan alldeles lika,
bestå af några korta formler, hvilka merendels äro fem
gånger upprepade. Man har med synnerlig ihärdighet
bemödat sig att reda dessa formlers innehåll, och framkommit
med en mängd högst skiljaktiga förslagsmeningar, som
synas nästan alla lika onöjaktiga. Man har väl beqvämat sig
till den bekännelsen, att desse inskrifter äro svårläste;
det hade dock varit enklare liksom säkrare att förklara
dem för rent af oläsbara, Vi skola här söka i korthet
visa, att man förgäfves velat gilva dessa fornlemningar
liksom fordom runstenarna en vida högre ålder än dem
tillkommer.

Intet enda af den myckenhet dopfat, som finnas i
Skåne, har något drag, som röjer det ringaste spår af
verklig medeltids- utan fasthellre af idel barockstil.
Marie bebådelse, den vanligaste föreställningen, är härpå
liksom det öfriga det klaraste bevis. Den heliga jungfrun
står i en långsläpande drägt med vårdslöst nedhängande
hår, håller handen under sitt alldeles blottade bröst och
stödjer armbogen på en kommod. Engeln i folsid drägt
faller på ett knä med bortvändt anlete, 1 sanning en
passande blygsamhet. Mellan dessa figurer står en stor
blomsterkruka utan all symbolisk hällning. - Deröfver svälvar
en dufva med ett slags gloria och ett strålsken. Allt detta
har intet gemensamt med medeltidens framställningssätt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:57:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skanekonst/0627.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free