- Project Runeberg -  Forhandlingerne paa det tredie skandinaviske eller nordiske Kirkemøde i Christiania den 29de, 30te og 31te juli 1861 /
177

(1862) [MARC] With: Wilhelm Andreas Wexels
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

177
Der er blevet sagt, at den "kirkelige Anskuelse" har
fremhævet Sakrameoternes objective Betydning og paavijst
dem som Livskilder i den Enkeltes Samfund med Herren.
Dette gjælder især om Daaben, medens Nadveren ikke paa
lignende Maade er kommet fil Omtale, saavidt Sagen hidtil
er naaet. Hvad dette Punkt angaaer, da har den saakaldte
conservative Retning deels fuldt anerkjendi den gamle Sand
hed, som heri gjordes gjældende mod Rationalismen, deels
stillet sig i en bestemt Oppositioo mod den nye (eller om man
vil "gamle") Vildfarelse, som siden er kommen for Dagen.
Baptismen har Pastor Grundtvig, med et fast Stade i Daabs
pagten, bekæmpet, især med Blikket henvendt paa Sakra
mentets kirkelige og historiske Betydning, og med Efter
tryk og seierrigt fremhævet Naadeordet til den Enkelte,
medens Martensen i sine bekjendte Skrifter mere tog Spørgs
maalet fra den indre Side, udviklede Sacramentets Væsen
og hævdede Daaben som det Igjenfødelsens- og Fornyel
sens Bad, der bliver dem til Frelse, som tilegne sig Guds
Naade i Christo med en virkelig Forsagelse og en virkelig
Tro : — Begge have sat Sagen i Lys og hver paa sin Maade
hjulpet dem, der have søgt efter en fast Gnind i Striden,
til at flnde en saadan. Men i høj Grad havde det undret
Taleren, at der under hele denne Forhandling ikke havde væ
ret erindret med et Ord om den Opfattelse af Sacramen
terne, der var fremført i den Strid, han forKortheds Skyld
vilde kalde "den kragballeske." Hovedpunktet i denne
var jo, at Daabens Virkning gjordes afhængig af Andres
Tro, det være nu Forældrenes, Faddernes eller Præstens, —
og af Maaden, hvorpaa, og af Personen, ved hvem Hand
lingen udførtes. Herved var den subjective og menneske
lige Side ved Sacrameutet saaledes gjort til Hovedsag, at
den objective, guddommelige Side i Herrens Gjerning ved

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:59:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skankir3/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free