- Project Runeberg -  Skapelse og utvikling : nyorientering i utviklingslæren med særlig henblik paa vitalisme og religion /
197

(1927) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Naturen og Gud

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

197

pyramiden1) bygges i sin helhet op av verdenssjælen.
Forsaavidt tør det være rigtig nok, at der i denne
pyramide bare virker iboende aarsaker eller kræfter.
Men det maa erindres, at hele utviklingspyramiden
kun er en virkeliggjørelse av „den guddommelige
plan", som viser op over selve pyramiden til den
evige Gud, og at hver eneste selvstændig aandelig
personlighet kan betragtes som pyramidens spids.
I denne spids (eller rettere i disse millioner av
personlige spidser) trær pyramiden i direkte berøring med
Gud, og opstandelsen blir da kun den aandelige akt,
hvorved personligheten forvandles fra en naturens
spids til et led i Guds evige aandelige liv.

Gust. Th. Feehner, psykofysikens grundlægger,
forestiller sig som bekjendt, at alle himmellegemer er
besjælet, og han staar ikke alene med denne anskuelse. Han
taler om stjernesjæle eller planetsjæle og mener, at de er
opholdssted for de avdødes sjæle, eller ialfald, at
jordsjælen optar de avdøde menneskers sjæle i sig.
Men disse planetsjæle kan som psykiske motstykker
til specialiserte og begrænsede fysiske formationer i
verdensrummet eventuelt kun betragtes som led i
verdenssjælen, ikke som indre dele av Guds liv, og
dersom de avdøde i dem har sit rike, blir dette „dødsT
rike" dog endnu en del av naturen, og der trænges
da ogsaa for de avdøde en opstandelse, forat de skal
kunne optas i Guds egen aandssfære.

Naar det gjælder spørsmaalet om Guds egenskaper
og hans forhold til verden kan der naturligvis ikke
være tale om nogen videnskapelig bevisførelse, men
kun om en moralsk overbevisning, som har sine
kilder paa den ene side i en videnskapelig fundet
verdensanskuelse og paa den anden side i en egte religiøs
vurdering. En utførlig religionsfilosofisk eller
teologisk betragtning av Guds forhold til naturen ligger
ikke i denne boks plan. Men jeg vil allikevel tilslut
ganske kort skitsere em opfatning, som synes mig

J) Kfr. p. 28 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:04:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skapelse/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free