- Project Runeberg -  Handbok i Svenska Kyrkans Historia /
97

(1892) Author: Carl Alfred Cornelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

















KULTENS UTVECKLING. 97



ära och minne voro domkyrkan i Lund och Gamla Upsala
kyrka helgade.

För oöfrigt veta vi, att Sverige egde åtskilliga
nationalhelgon, sasom Ansgarius, Sigfrid, Eskil, David, Botvid, konung
Erik, Henrik m. fl., hvilkas dyrkan redan förut synes hafva
varit börjad och under vår period fortsattes.

I sammanhang med helgontjensten stod här såsom
annorstädes 1 vesterlandet dyrkan af s. k. reliker. Så heter det
om Sveriges förste erkebiskop Stefanus, att han af påfven
till skänks erhöll »två små träkors, infattade i guld, i hvilka
ett stycke af Kristi kors var förborgadt.» Och om biskop
Bengt den äldre i Skara berättas det, att han lät göra två
skrin till kyrkan och förvarade i dem »helgedomar.»

Ändtligen må nämnas, att äfven vallfärder hörde till
vårt tidehvarfs fromhetsyttringar. Ännu synes Rom hafva
varit den förnaämsta eller kanske den enda heliga ort. dit
svenska pilgrimer begåfvo sig. Åtminstone saknas för
ifrågavarande tid alla underrättelser om några Jerusalemsfärder
från Sverige.

§ 50. Kristendomens inflytande på folklifvet.

Angående kristendomens inflytelse och verkningar på
folklifvet under denna tid saknas visserligen närmare
underrättelser. . Dock varseblifver man lätt på det hela en
begynnande utveckling af de kristna ideerna: en stor hvälfning i
tolkets seder och föreställningar var dels förberedd, dels
redan förverkligad.

Så finner man sedan slutet af 12:te seklet ingenstädes
mer något tal om barns utsättande att dö; fastmera gjorde
sig den lag gällande, att qvinna, som i sömnen eller af
vårdslöshet förqväft sitt barn, ålades penitens.

Vidare öfvergick äktenskapet från en blott borgerlig
förbindelse till en innerligare religiös förening. MHuru mycken

aktning våra hedniska förfäder än buro för vinnan. gsafs
T ,

dock hos dem ingen jemlikhet i rättigheter mellan man och
hustru. Den förre hade ett godtyckligt husbondevälde öfver
den senare, han kunde straffa henne efter godtfinnande, han
kunde jemte henne hafva frillor och när som helst förskjuta
henne. Det kristna äktenskapet deremot hvilade på enhet

Corneltus: Handbok i Sv. kyrkans hist. ”

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:08:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skh/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free