- Project Runeberg -  Det nya Stor-Tyskland /
18

(1992) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1992, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ett vitalt decennium

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

förde mig till Mehring och Plechanov. Dessa öppnade en hel
stor tradition för mig. Jag kan icke acceptera en uppfattning
som säger att det är en katastrof att läsa Mehrings ”Deutsche
Geschichte vom Ausgange des Mittelalters” eller Plechanovs
”Beiträge zur Geschichte des Materialismus” eller den stora
diskussionen om Marr och språkfrågan. (Även om Marr intresserar
mig så vill jag nog – nu år 1972 – hävda att Stalin i princip
hade rätt gentemot Marr.)

Att Paul Reimanns: ”Hauptströmungen der deutschen
Literatur 1750-1848” eller Joszef Revais essayer om Ferenc Kölcsey
och Sandor Petöfi och Endre Ady eller diskussionerna i
”Realismo”, eller Lukács och den intensiva diskussionen kring Lukács
skulle ha inneburit ideologiska katastrofer kan jag inte begripa.

Eller skulle det vara Fucik, eller Seghers eller Bredel? Eller
Becher? Eller Aragons monografi över Courbet? Eller
Glücksmans bok om Callot? Eller är det ”Det unga gardet”? Eller
Adolfssons ”Trappan”? Eller Kirks ”Fiskerne”?

Skulle Renato Guttuso vara en estetisk katastrof? Eller
Masereel? Eller Plastovs ”Traktorister”? Eller Sarjans ”Kolchosen
Karindj i Tumanska Bergen”?

Ty vårt femtiotals debatter var ju debatter om just allt detta.
Nätter igenom diskuterade vi socialistisk realism; nationell form
och revolutionär konst. Robert Minor och Albin Amelin och
Diego Rivera och Siqueiros. (Hur diskuterades inte just denna
fråga om nationell form och revolutionärt innehåll efter den stora
mexikanska utställningen i Stockholm år 1952!)

Och även om det nu skulle visa sig att man menar att den
ideologiska och estetiska katastrofen skulle varit något som
begränsade sig till sovjetiskt historiemåleri och Stalin-bilder så är
jag alls inte säker på att det går att utan vidare diskussion bara
avfärda Sergei Gerasimovs ”Partisanernas ed” eller Boris
Johansons ”Kommunister förhöres”, för att inte tala om Sergei
Merkurovs stora Stalin-skulptur (fast rotad i rysk tradition).

När jag skrivit detta gick jag till bokhyllan. Så småningom
lyckades jag blada fram en reproduktion av den mest
”katastrofala” bland det sovjetiska historiemåleriets Stalin-bilder: A. M.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:21:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skrifts-17/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free