- Project Runeberg -  Det nya Stor-Tyskland /
38

(1992) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1992, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Varning dimma!

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Han höll pekpinnen som en värja, pekade med den över huvudet
på oss mot fjärran mål och reciterade:

”När den svenska krigsmakten ryckte fram i främmande
länder, förundrades alla över den tukt, ordning och gudsfruktan
som rådde i hären, ty detta fann man vid den tiden knappast i
någon annan här. De utländska furstarnas skaror bestod nämligen
av legoknektar, som var råa och vilda sällar.”

Dag och jag som tittat närmare på fördraget i Bärwalde
mellan Frankrike och Sverige 1631 ville veta om inte också
svenskarna var legoknektar. Av den katolske kardinalen Richelieu hade
de beviljats 400 000 riksdaler i årliga subsidier för att i
krigstjänsten i Tyskland underhålla minst 36 000 man. Uppdraget
var att förhindra Tysklands enande. För att få pengarna hade
svenskarna förbundit sig att inte störa katolikerna i deras
religionsutövning. Var det det Odhner-Westman menade med
skrivningen att: ”... protestanterna sörjde Gustav Adolf såsom
sin befriare, sin Gideon. Han räddade trosfrihet och tankefrihet
icke blott åt sitt eget land utan åt Europa.”?

Vi hade på Björck & Börjessons antikvariat därtill kommit
över Franz Mehrings studie över Gustav II Adolf. Vi undrade
hur det kom sig att de svenska militärutgifterna på 9 535 625
daler år 1630 sjönk till 2 220 198 daler år 1632, medan härens
styrka under samma tidsrymd ökade från 40 000 till 198 500
man. Och om de svenska soldaterna inte var legoknektar, vad
skulle man då kalla dem? Slutligen meddelade Dag att han inte
trodde på tyskarnas kärlek till de svenska krigarna.

”Och vad betyder bönen: ’Bet, Kindchen, bet, morgen kommt
der Schwed’ (Bed, barn lilla, bed, i morgon kommer svensken)?
Och hur var det med Schwedentrunk?”

I klassen uppstod stor oro, den unge historieläraren blev allt
osäkrare under det vi talade, han tappade sin tillkämpade
auktoritet och hämtade klassföreståndaren. Denne undervisade oss i
tyska och talade då även om den nya stora tid som nu brutit in
i Europa. Nu blev det ett otrevligt uppträde.

På detta tänkte jag när vi körde in i lützendiset denna morgon
på väg mot Weimar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:21:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skrifts-17/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free