- Project Runeberg -  Det nya Stor-Tyskland /
50

(1992) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1992, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Mutter Courages tvetydighet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Hon älskade kriget, vadhelst det gav,
mot-, medgång, fröjder, besvär,
och de gråa gossarna höll hon av,
och därför var hon oss kär.


Ett år efter det att Brecht suttit på Lidingö med Mutter Courage
fick vi i Bromma Läroverk lära oss denna dikt. Och den lögnen
var så fet att den fastnade i halsen för livet.

Redan 1938 var dock Runebergs dikt en orimlighet utanför
skolsalarna. Inte ens den plattaste beredskapslitteratur förmådde
komma fram till någon ”som älskade kriget vadhelst det gav”.
Hade det bara gällt att vända på Lotta Svärd och sätta in henne
i ”krigets verklighet” då hade Mutter Courage spelats på
Dramaten med Naima Wifstrand i huvudrollen. Om olyckor och
lidanden får man tala även under mörka tider, om människors
kamp mot ödet får man skriva.

Och hade Brecht skrivit en pjäs där Mutter Courage till slut
vänder sig mot publiken och visar att hon insett sin dårskap och
nu – luttrad av olyckor – blivit en ny och bättre människa som
(under trettioåriga kriget alltså) skall bekämpa krigets fasor –
då hade alla goda, alla rättänkande kunnat accepterat pjäsen;
också då är det möjligt att den kunnat spelas i
samlingsregeringens Sverige. (Även om jag som växte upp i denna
anpasslingarnas tid har svårt att tänka mig annat än att Per Albin hade
stoppat den efter en telefonpåringning från tyska ambassaden.
Han var sådan. De var sådana då.)

Men Brecht skrev om just den tvetydighet – de mot varandra
stridande krafterna – som drivit honom på flykt undan sina
landsmän. Ty också den sig ”bättrande” Mutter Courage gör kriget
till något utanför henne. Vad som behöver visas och behöver
läras är att hon själv med sin aktivitet är en del av det system
för vilket hon faller offer. Hennes omedvetenhet var och är
historiskt riktig. Se på Tyskland under Hitler, se på Förenta Staterna
i Vietnam, se på vårt Sverige och dess regering nu. Wickman
tror även han att han (och landet) tjänar på att stötta dollarn.
Wickman är även han Mutter Courage och sångarna drar bort

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:21:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skrifts-17/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free