- Project Runeberg -  Skriftställning / 12. Dussinet fullt /
41

(1968) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1968, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som att jag påpekar att han inte är en originell tänkare och därför
tillhör den stora författargrupp som måste plöja med andras oxar. Att
såväl Peter Weiss som jag skrivit skönlitterära arbeten såväl på
svenska som på andra språk hindrar inte att Peter Weiss räknas in i den
tyska litteraturen.

Jag tror inte på Peter Weiss hederliga upprördhet och rena uppsåt
med sin anmälan. Ty vad är det han anmäler?

”... det (är) bara att acceptera fait accompli: Peter Weiss är en
världsberömdhet. Om det också är möjligt att säga att han är en
permanent världsförfattare är kanske inte lika tydligt. Det är
emellertid uppenbart att just denna pjäs fyller ett behov hos publiken
världen över.”

Visst är den bedömningen min i FiB/K nr 5 1979. Men skrivningen är
Göran Printz-Påhlsons i BLM nr 6 1965. Vem har sagt att de
prunkande Qädrarna på den svarta kajan kom från Peter Brook? Jag har
sagt det i FiB/K nr 5 1979. Men har inte Claude Roy egentligen sagt
detsamma långt, långt tidigare när han skrev om Peter Brooks
uppsättning? Redan vid första läsningen av pjäsen sade jag: Men detta är ju
Foucault! Detta var för alla jag sedan diskuterade frågan med en
fullkomlig självklarhet. Men Peter Weiss anmäler! Det är som om han
vore drabbad av ofelbarhetskomplex; själva den normalt litterärt
kritiska hållningen till en hans text blir honom ett brott att bestraffa.
Dock är det metod i narraktigheten. Och den metoden är ingen
hederlig metod. Han brukar dessa piruetter kring sin egen storhet för att
söka få stopp på den debatt om flyktingar han själv inlett.

Det är alltså inte dessa narraktigheter Peter Weiss sysslar med i sin
så kallade anmälan som utgör kärnfrågan. Det är frågan om
flyktingarna och det sätt på vilket Peter Weiss fyrtio år efter kristallnatten
beskriver en ny stor våg etniska flyktingar. Hans kyla inför
”medli-dandeskampanjen” (DN 10-1-79) är honom lika självklar år 1979 som
de svenska akademikernas kyla inför ”medlidandeskampanjen” var
dem år 1938.

Av politiska skäl har många flytt från Vietnam och Kampuchea. De
har flytt för att undkomma. De politiskt flyende är vanliga. Så flydde
folk från revolutionens Frankrike liksom från Hitlertidens Tyskland.
Höger eller vänster flyr för sina liv. Det är begripliga tragedier. Ibland
rör det sig om sådana som fruktar att avlivas i en summarisk
uppgörelse. Sådana flydde från Frankrike 1944 och - vad jag förstår - från

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:20:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skrifts/12/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free