- Project Runeberg -  Småländska Kulturbilder /
115

(1925) [MARC] Author: Ewert Wrangel - Tema: Småland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Vad en Smålandskyrka kan berätta

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Så helge Stefan stenad blev,
Herodes till behag,
och därför är hans högtidsfest
på Kristi egen dag.


På detta sätt har traditionen, alldeles utanför och vid sidan om
Apostlagärningarnas uppgifter, förlagt berättelsen om Stephanus
och hans stenande till tiden för Kristi födelse, varigenom det
kunde förklaras att hans dag var annandag jul. Med denna
tradition förbands den nordiska traditionen om “Staffan
stalledräng“, som var hästarnas skyddspatron, i vilken egenskap han
synes hava efterträtt guden Frej — liksom Olof efterträtt
bondeguden Tor. Annandag jul var här i Norden ett slags
hästfest, hästarna blevo då särskilt omhuldade, och efter ottan
körde eller red man hem i kapp — det var det s. k.
Staffansskedet.

Bilderna i Dädesjö illustrera således flera olika, i England
och Skandinavien spridda visor; men det är möjligt, att det
funnits även hos oss en enda visa, som behandlat alla dessa
16 till julen sig knytande scener eller åtminstone de sist
avhandlade, som hänföra sig till Stephanus och flykten till Egypten.
Den ovan nämnda, mest bekanta danska visan t. ex. börjar med
Marie bebådelse, men saknar flera andra scener t. ex.
såningsundret; detta förekommer däremot i en annart dansk visa,
upptecknad på Falster, där också i en kyrka scenen avbildas
som valvmålning. Emellertid har nog icke någon visa utgjort
den egentliga källan till Dädesjömålningarnas motiv; man får
snarare tänka att både målningar och visor haft ett gemensamt
ursprung i en gammal, under den äldre medeltiden här i Norden
utbildad legend, eller rättare legendserie, som dock nu såsom
sammanhängande berättelse gått förlorad och blott levat kvar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:25:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/smalandkul/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free