Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Pehr Hörberg, bondemålaren - VIII. Konstnärspersonlighet och betydelse
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
över absidbågen, rikt utvecklad med en mängd figurer i ljus
och skugga.
Vid en figur, som möter oss på alla dessa Hörbergs tavlor,
skola vi något dröja: det är den centrala Kristusgestalten.
Endast sällan lyckas den honom. Det är särskilt ansiktet, vari
det djupa och över lidandet upphöjda uttrycket saknas.
Hörbergs Kristus har ett milt, men alltför kraftlöst och tillika
alltför jordiskt, nästan tafatt utseende. Annars ser det verkligen
ut som om Hörberg i denna gestalt försökt efterbilda de stora
italienska mästarna. Så t. ex. åsyftar han stundom återgiva en
sådan kontrastverkan, som den Leonardo da Vinci i sin
världsberömda “Nattvard“ eller Tizian i “Skattepenningen“ så
fulländat uppnått. Denna åsyftade kontrast återfinnes i flera av
hans tavlor, särskilt där krigsknektar ställts omedelbart vid
Jesu sida. Någon gång har han lyckats bättre med denna
motsats mellan den himmelska, mitt i lidandet lugna mildheten
och världssinnets råhet och hatfullhet, så i altartavlan i
Lekaryd (nära Alvesta), som framställer en variation av temat
“Ecce homo“. Kontrasten mellan den oskyldigt lidande Kristus,
som visas för folket av Pilatus ovanpå trappan, och den råe
dråparen Barrabas bakom fängelsegallret inunder återfinnes
visserligen icke på Lekaryds-tavlan, men däremot skarpt och
markerat, såsom å Tizians nämnda tavla, motsatsen mellan den
ljuse, milde Frälsaren och den mörke, vilde krigsknekten. Det
är en verkligen gripande komposition, med en storartad
arkitektonisk bakgrund [1]. Kristus-figurens ställning är dock här, såsom
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>