- Project Runeberg -  Småländska Kulturbilder /
164

(1925) [MARC] Author: Ewert Wrangel - Tema: Småland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Pehr Hörberg, bondemålaren - VIII. Konstnärspersonlighet och betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

omedelbara uppfattning skulle det antikiserande alltid förbliva något
främmande. Hans religiösa sinne visade honom ett annat
centrum. Och han ville helst måla “efter eget humeur“.

Men med sin stora receptivitet och rastlösa vetgirighet
gjorde sig Hörberg visst icke blind för vad och huru andra
mästare målat. Tvärtom. Han studerade oerhört flitigt. Och
vad som slagit an på honom gick ofta omedvetet igen i hans
egna komposioner. Han hade haft för liten utbildning och gav
sig för liten tid till lugna studier; han “smälte“ därför icke
alla förebilder. Men dem han valde, valde han så mycket sig
göra lät efter egen läggning och med bevarande av sin
originalitet.

Man märker i Hörbergs tavlor intryck från en mängd olika
håll, men ingalunda från de sämsta. Så jämförelsevis liten den
konstvärld var, i vilken han kunde få blicka in, så ledde dock
hans medfödda konstnärsomdöme honom tämligen säkert till
de bättre mästarne. Redan i landsorten måtte han hava sett
reproduktioner av flera berömda konstverk; och i Stockholm
fick han tillfälle till studier i kungl. museet samt flera enskilda
gallerier och kopparstickssamlingar. Man finner i själva verket
i hans tavlor drag erinrande både om de store italienske
mästarne, i synnerhet venetianarne, och om Dürer, Rembrandt,
Rubens samt vår senrenässans’ målare av Ehrenstrahls och
von Kraffts skolor. Bland de samtida har Pilos kraftiga färg
och ljusdunkelbehandling säkerligen påverkat Hörberg.

Fru Ehrenström anmärker i förbigående om en liten duk med
ett gubbhuvud, vilken hon på Hörbergs erbjudande utvalde
bland hans tavlor vid ett besök i ateljén i Falla, att den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:25:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/smalandkul/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free