- Project Runeberg -  Småländska Kulturbilder /
166

(1925) [MARC] Author: Ewert Wrangel - Tema: Småland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Pehr Hörberg, bondemålaren - VIII. Konstnärspersonlighet och betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Hörberg kopierade. Han hade också tillfälle att studera en hel
del målerier i den Rembrandtska riktningens stil.

I ögonen fallande är överensstämmelsen mellan Hörbergs
och de bondelivsskildrande nederländarnes naturell. Dessa senare
voro ju också talrikt representerade i våra samlingar redan på
den tiden. I detta hänseende står han närmare — och kanske
han direkt påverkats av — Ostade, Brouwer och Teniers; “à la
Teniers“ synes han gärna hava målat. I de genreartade
porträtten och studiehuvudena märker man också en frändskap
med eller inverkan från det holländska måleriet.

Men det fanns också en annan mästare av germansk stam,
med vilken Hörberg kände själsfrändskap. Det var Albrecht
Dürer. Hans i kopparstick och träsnitt utförda kompositioner
hava tvivelsutan varit bekanta för Hörberg; ja, denne synes
mycket noga hava studerat dem. Hörbergs hela uppfattning
tyckes hava tilltalats av Dürers kraftiga, enkelt mänskliga
framställningssätt. Det är icke omöjligt, att hans Kristusfigurer,
t. ex. den nästan nakne, som, senig och ingalunda formskön,
vrider sig under hudflängningen, i någon mån bildats just efter
Dürers; se t. ex. dennes kopparstick med hudflängningsscenen
av år 1512. Det jordiskt kvalfulla uttrycket överväger hos
bägge. I de råa krigsknektarnes figurer gå även Dürerska typer
igen; likaså i Pilatus’ gestalt, som hos Hörberg liksom hos
Dürer ofta har orientalisk drägt. Också den landskapliga
bakgrunden, sådan Dürer framställde den t. ex. i ett litet träsnitt
med korsfästelsen, synes Hörberg hava studerat och efterbildat.
Flera blad särskilt i Dürers “Stora passion“ (12 träsnitt av år
1510 f.) låta oss se en tydlig överensstämmelse med bilder av
Hörberg, så Kristus i Getsemane, Kristus förrådes, Ecce homo,
Kristus bär sitt kors samt Uppståndelsen ur graven.

Framställningen av Jesu lidande är annars hos konstnärer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:25:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/smalandkul/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free