- Project Runeberg -  Småländska Kulturbilder /
178

(1925) [MARC] Author: Ewert Wrangel - Tema: Småland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konst och konstnärer i Småland under nyare tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

vilken jag i denna bok ägnat en särskild uppsats. Till Hörbergs
utveckling bidrog i hög grad den konstälskande familjen
Adelcrantz på Hubbestad, en egendom belägen i Nydalatrakten,
där Hörberg hade sin verksamhet som “häradsmålare“; gårdens
ägare, vice presidenten Emanuel Adelcrantz, var också broder
till Sveriges förnämste arkitekt under den gustavianska tiden,
konstakademiens ledare C. F. Adelcrantz. Sin stora religiösa
konst kom Hörberg väl mest att utveckla sedan han flyttat till
Östergötland; men det småländska kynnet i bästa mening,
ihärdigheten, förnöjsamheten, humorn och den okonstlade
fromheten, följde honom och präglade alltjämt hans konst. Till slut
upptog “den lille bondemålaren“, driven av sin kärlek till
Sveriges fornhävder, nordiska ämnen för ritstiftet, etsnålen och
penseln, och han blev härigenom en av de första romantikerna
i vår konsthistoria. (Jfr nästa uppsats!)

Hörberg hade en gång varit anmodad att såsom dekorations-
och teatermålare stanna i Stockholm. Detta anbud blev dock —
till lycka för hans egenart — icke antaget. Däremot följde en
hans landsman, Lars Bolander, en sådan kallelse, och han
blev på nämda område en bland de bästa artisterna under den
gustavianska tiden.

I C. F. Adelcrantz’ anda uppfostrades Fredrik Filip
Klingspor
(från Jönköping), som liksom den förre kom att
verka för de konstnärliga anordningarna vid Stockholms slott
(Logården och Lejonbacken); som konstnär framträdde han
annars bland våra allra bäste på miniatyrens område.

En miniatyrist av gott anseende — vanligen arbetande i olja —
var Gustaf Anderson, på sin tid mycket anlitad som
porträttmålare (bördig från Växjö). Hans bror Samuel Anderson
ägnade sig, efter militärtjänst, också åt måleriet, där han följde
de fransk-klassiska linjerna i Davids och Westins spår.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:25:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/smalandkul/0180.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free