- Project Runeberg -  Småländska Kulturbilder /
182

(1925) [MARC] Author: Ewert Wrangel - Tema: Småland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konst och konstnärer i Småland under nyare tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

motiv från Dalarne och Lappland och främst hans “Stockholms
slotts brand 1697“ höra till vår målarkonsts förnämsta och
mest bekanta alster. Men vad han i sig och för utvecklingen
hos oss betydde, skall först visa sig vid en genomgående,
vetenskaplig undersökning. Måtte vi icke få vänta därpå för länge!

Den småländska naturen bröt först in i konsten genom tvenne
målare från Östergötland — en ersättning liksom för att
Småland till sin grannprovins givit Pehr Hörberg. Jag tänker nu
Nils Andersson och Marcus Larsson, den förre litet
torr, men trofast och ärlig, en bland de allra första verkliga
realisterna (jfr fig. 56); den senare sprudlande av otämd kraft,
storslagen, fantastisk (se fig. 57). I sin originella atelier i
Flenshult vid Vimmerby samlade Marcus Larsson en del beundrande
lärjungar, några av dem från Småland; en sådan var Frans
Roselli
(från Rosan vid Eksjö), som sökte efterfölja sin
mästare i ljuseffekternas bravur.

Bland utom-småländska mästare, som förstått att återgiva
naturen i vårt landskap på ett konstnärligt sätt, må också
erinras om Edvard Bergh och Alfred Wahlberg; av den
senare ha vi bl. a. präktiga stämningslandskap från Huskvarna
(1880-talet). —

Den fina, på samma gång som gammaldags gedigna herrgårdskultur,
som representeras av Thure Cederström och Sophie
Ribbing, ägde också i hög grad den sistnämndas frände Olof
Hermelin
, vilken givit oss en mängd stämningsfulla, ofta
kulturhistoriskt intressanta landskapsbilder från Vista och
Vedbohäradena. Hermelin, som under sin studietid i Frankrike
rönt intryck av det stora uppsvinget inom detta lands måleri
under 60- och 70-talen, står på gränsen till det modärna;
han kom också att en tid deltaga i den s. k. opponentrörelsen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:25:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/smalandkul/0184.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free