- Project Runeberg -  Smärtornas man /
135

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

189. På denna sak, att Kristus är uppväckt från de
döda genom Faderns härlighet (Rom. 6:4), är det som
hela den evangeliska predikan är grundad.1 Vad vikt
aposteln Paulus lägger på Kristi uppståndelse, det kunna vi
förnämligast se av 1 Kor. 15. Där säger han: Har Kristus
icke blivit uppväckt, så är vår predikan tom, och även eder
tro tom, och så ären I ännu i edra synder; då äro ock de
förtappade, som äro i Kristus avsomnade (v. 14, 17). För
aposteln Paulus var huvudsaken, hjärtat i och grundvalen
för hela evangelium det, att Jesus var en verkligen levande
frälsare. Att han var korsfäst och död, det visste alla; att
han icke kunde vara världens frälsare, om han förblev i
döden, det förstodo alla. Var han alltså icke uppstånden
ifrån de döda, så hade apostlarna med sin predikan
hänvisat människor till en död frälsare, och det vore ju
galenskap : en sådan predikan måste ju vara fåfäng. Tänk om
någon hänvisade en sjuk till en läkare, som vore död och
begraven och låge kvar i graven! Nej, är icke Kristus
uppstånden, då är allt det sköna och härliga, som vi läsa och
sjunga och tala om hans makt att frälsa syndare, idel
bedrägeri och fabler.

1 Det är en mycket stor skillnad mellan apostlarnas predikan och
de nu vanliga predikningarna i denna del. Ty medan dessa senare över
huvud grunda evangelium på Kristi död, så grunda apostlarna sitt
evangelium på Kristi uppståndelse. Detta beror på ett mycket olika
betraktelsesätt. De förra se nämligen i Kristi verk huvudsakligen en
betalning for världens syndaskuld genom ett oändligt mått av kval,
som Gud av sin enfödde Son utkrävde, och då de anse betalningen
fullbordad genom Kristi död, så kommer alltid denna död att varda
grundvalen för hela evangelium. Uppståndelsen kan ock i en sådan
predikan icke få annat än en underordnad betydelse, nämligen den,
att vara ett bevis, att Gud var nöjd med den i döden erlagda
betalningen. För apostlarna däremot är det den stora huvudsaken, att Jesus
är en levande frälsare, och därför vilar hela deras evangelium därpå,
att han är uppstånden. För var och en, som har öppet sinne för
Skriftens enkla sanning, faller denna skillnad genast i ögonen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:26:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/smam/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free