- Project Runeberg -  Smärtornas man /
174

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och var aldrig en betalning för synden utan endast för
godsets penningevärde. Denna ersättning skulle dessutom
givas åt den förorättade nästan, men synden var en synd
emot Herren, vilket ock uttryckligen säges i 3 Mos. 6: 2.

— Vidare skulle skuldoffer frambäras 3 :o) av den, som
kränkt en annans trälinna (3 Mos. 19:20). Men att icke
heller i detta fall offret var en gottgörelse för synden, på
det att den syndande måtte undgå straffet, det synes
därav, att han skulle straffas med gissel och först efter
sålunda utståndet straff offra. — Vidare skulle skuldoffret
frambäras 4:0) av den, som ovetande syndat mot något av
Herrens bud i allmänhet och nu ”erkänner sin skuld och
tager på sig sin missgärning” (3 Mos. 5: 17). I detta fall
talas ingenting om ersättning. — Vidare skulle
skuldoffret frambäras 5 :o) av en Nasir, som blivit orenad
därigenom, att någon hos honom hastigt och oförmodat dött
(4 Mos. 6:9). I detta fall kunde det ju icke bliva fråga
om någon ersättning eller gottgörelse för synd, då ingen
synd var å färde. Därför talas icke heller om någon sådan.

— Slutligen måste skuldoffer frambäras 6:0) av en
spet-älsk, som blivit ren från sin spetälska (3 Mos. 14: 12 f.).
När Jesus i Matt. 8: 4 befaller den av honom botade
spet-älske mannen att gå och visa sig för prästen och offra den
gåva, som Mose lag påbjudit, så syftar det på skuldoffret.
Men att det icke heller i detta fall kunde vara fråga om
någon ersättning eller gottgörelse, vare sig för skada eller
synd, det är lätt att förstå. Därför talas icke heller om
någon sådan.1

1 Av denna redogörelse synes, huru förfelad även professor Melins
förklaring är, att ”skuldoffret erlades för synder, som utom offret

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:26:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/smam/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free