- Project Runeberg -  Smärtornas man /
176

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

243. I lagen om skuldoffret förekommer en liten
omständighet av synnerlig vikt för denna frågas utredande.
Det står nämligen i 4 Mos. 5:7, 8, att om någon
förbrutit sig emot Herren på det sätt, att han avhänt sin nästa
något, så skall han återställa det förbrutna åt den rätte
ägaren eller hans närmaste blodsförvant (ifall ägaren är
död). Men om ägaren är död och icke har någon
blodsförvant, åt vilken betalningen kan erläggas, ”så skall det
förbrutna återställas åt Herren, det är åt prästen, utom
försoningsväduren, med vilken prästen skall försona
honom (den skyldige)”. I detta ser jag tre märkvärdiga
omständigheter, nämligen 1:0) att prästen uttryckligt
framställes såsom Guds och icke såsom den syndande
människans ställföreträdare. Alldeles på samma sätt framställes
Kristus i sitt frälsareverk alltid i Bibeln såsom Guds men
aldrig såsom människans ställföreträdare. — Vidare ser
jag 2:0), att skuldoffersväduren uttryckligen undantages
från det, som är att betrakta såsom ersättning, så att han
själv icke framställes såsom någon ersättning. — Slutligen

3 :o) ser jag, att prästen icke såsom den syndandes
ställföreträdare försonar Gud utan tvärtom såsom Guds
ställföreträdare försonar den syndande medelst skuldoffret.
Alla dessa omständigheter utesluta med nödvändighet all
tanke därpå, att skuldoffret skulle vara en betalning åt
Gud såsom gottgörelse för synd.

244. Allt tal om en betalning av syndaskuld är i
fullkomlig strid mot Guds ord. Penningeskuld kan betalas,
men icke syndaskuld. Om syndaskuld kunde betalas, så
skulle det innebära, att man genom någon betalning kunde
åstadkomma, att synden icke vidare vore skuld. Men det
vore att fullkomligt vända upp och ned på allt Guds ord

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:26:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/smam/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free