- Project Runeberg -  Smärtornas man /
184

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

duglig att försona folket. Sedan skulle han taga två boekar
samt slakta den ena såsom folkets syndoffer, men ställa
den andra levande inför Herrens ansikte (v. 10). Med
blodet av den slaktade bocken ävensom av stuten skulle han
gå in i det allra heligaste och bestänka nådastolen. När han
sedan kom ut ur det allra heligaste, skulle han
sammalunda bestänka det heliga och särskilt altaret. Och märk:
detta kallar nu Gud att försona helgedomen, försona
tabernaklet och altaret! Men huru förklarar han denna
försoning? Månne så att Gud skulle varda nådig mot
helgedomen, tabernaklet och altaret? Nej, utan så heter det i v. 16:
Och översteprästen skall försona helgedomen från Israels
barns orenheter och ifrån deras överträdelser i alla deras
synder. Men vilja vi då veta, vad det vill säga att försona
helgedomen från synder, så få vi i v. 19 höra, att det
betyder helga och rena den från Israels barns orenheter.
”Men”, säger någon, ”icke hade väl helgedomen några
synder, från vilka den behövde renas”. Svar:
Tabernaklets rening var en bild av folkets rening. Därför heter det
ock, att helgedomen och tabernaklet och altaret skulle
renas från Israels barns missgärningar. Här talas alltså icke
ett ord om att blidka Gud; nej allt går ut på synders
utplånande och syndares rening. Det är, vi upprepa det med
glädje igen, det är Gud, den evigt trofaste Jehova, Israels
Gud} som i försoningsoffren framträder, såsom den där
försonar, renar, helgar sitt syndiga folk från alla deras
synder.1

1 I Gamla testamentet begagnas ordet ”försona synd” även i samma
betydelse som att genom förbön utverka förlåtelse för synd. Sålunda
säger t. ex. Mose till folket, som tillbett guldkalven: I haven begått
en stor synd. Och nu vill jag stiga upp till Herren; törhända kan jag
försona eder synd. Därefter steg han upp på berget och sade till Herren:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:26:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/smam/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free