- Project Runeberg -  Smålänningar i Stockholm /
54

(1941) [MARC] - Tema: Småland, Biography and Genealogy
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli var ytterst mottaglig för nya intryck och följde med oavvänt intresse alla aktuella
rörelser inom konstens värld. Strax efter kubismens framträdande anslöt ban sig sålunda
till denna konstriktning, vars grundsatser och arbetsmetoder han studerade i Paris.
Resultatet av dessa studier kan bl. a. avläsas i hans väggmålningar al secco i Jönköpings
läroverksbyggnad över ämnet "En sund själ i en sund kropp" (1912—13) samt i
oljemålningen "Ynglingar vid havet" (1914), i Nationalmuseum. Pauli har även uppträtt som
illustratör — bl. a. till "Gösta Berlings saga" — startade 1916 en modernistisk konsttidning,
"flamman", och har dessutom författat flera arbeten av konstteoretiskt och konsthistoriskt
innehåll.

Nils Edvard Kreuger — född i Kalmar 1858, död i Stockholm 1930 ■— var 1874—77
elev vid Konstakademien i Stockholm, men nödgades sedan på grund av sjukdom avbryta
studierna och vistades i sitt föräldrahem till hösten 1879, då han fortsatte sin konstnärliga

utbildning i Stockholm för E. Perséus, som —
enligt lians egen utsago till författaren av denna
lilla levnadsteckning — "var en god lärare, den
ende som jag utom kamratkritiken lärt mig något
av". Två år senare reste Kreuger till Paris,
studerade där en tid på ateljé Colarossi, men
började följande år arbeta vidare på egen hand och
lyckades 1883 få en tavla, "Vägen till stenbrottet",
antagen på Salongen. Våren 1885 deltog han i
den på Blanclis konstsalong vid Kungsträdgården
i Stockholm arrangerade utställningen "Från
Seinens strand", som gav uppslaget till
Konstnärsförbundets stiftande, återvände samma höst
till Paris och vistades där till början av 1887.
då han flyttade tillbaka till Sverige ocli till
hösten 1896 mestadels bodde i Varberg, för att sedan
för återstoden av sitt liv slå sig ned i Stockholm.

Under Paristiden målade Kreuger
företrädesvis gråväders- och kvällsstämningar från Paris
utkanter, från franska landsbygden eller holländska kusten. Medan ban bodde i Varberg
började ban emellertid praktisera en ny konstnärlig teknik, som han med tiden ytterligare
utformade och fulländade till en originell, personlig stil: Genom svarta, horisontala och
vertikala färgstreck fördelas hela bildytan i oregelbundna långsträckta rutor, översållade
med fina, svarta prickar, varjämte de på bilden framträdande föremålen kontureras med
kraftigt uppdragna, svarta linjer. På nära håll verka dessa, på de i starka, klara färger
hållna målningar såsom en sista "retusch" tillsatta linjer nästan som spröjsarna i en
glasmålning. På lämpligt avstånd däremot förtona de i bilden och förstärka på ett säreget
sätt totalintrycket. Särskilt i de ljusa och färgmättade dukarna med motiv från Ölands
allvar och långgrunda stränder eller från Hallands kusttrakter, kommer denna Kreugers
individuella teknik fullt till sin rätt och förlänar dessa tavlor en starkt dekorativ prägel.
De fast och säkert tecknade hästarna, korna eller fåren, som alltid bilda staffage på bilder
av detta slag. äro så skickligt inkomponerade i det omgivande landskapet, att de tyckas
utgöra ett organiskt helt med detta. Fullt utbildad framträdde Nils Kreugers individuella

Nils Kreuger.

— 54 — 2

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:29:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/smistock/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free