- Project Runeberg -  Svenska män och kvinnor : biografisk uppslagsbok / 4. I-Lindner /
429

(1942-1948) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Lagerkvist, Pär - Lagerlöf, släkt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Lagerkvist 429 Lagerlöf

telsesamlingen "Det besegrade livet"
(1927) avvisar L. livsdyrkan och
vänder sig även kritiskt mot psykoanalysen.
Motsättningen mellan att leva och
att vara människa har han gestaltat
i skådespelet "Han som fick leva om
sitt liv" (1928; uppfört på Dramatiska
teatern s. å.), vars form präglas
av en mera individualiserad realism än
L:s tidigare pjäser. Även berättelserna
i "Kämpande ande" (1930) ha till
motiv strävandet att övervinna livets
begränsning. Under 1930-talet kom L.
att i övervägande grad ägna sig åt
tidsdiktning, delvis med tydlig
politisk adress. "Konungen" (1932) är ett
allmänt hållet idédrama om härskande
och humanitet. Den s. å. utg.
diktsamlingen "Vid lägereld" präglas till stor
del av en åsktung stämning, och när
nazismen följ. år segrade i Tyskland,
reagerade L. ögonblickligen med den
dramatiskt effektfulla prosasatiren
"Bödeln" (1933, dramatiserad och
uppförd följ. år i Stockholm och utlandet),
vars huvudmotiv är våldsmystikens
fortlevande genom tiderna. "Den
knutna näven" (1934), reseskisser från
Palestina och Grekland, innehåller en
bekännelse till de hotade
kulturvärdena. Attityden av kämpande
humanism ligger också till grund för
tidssatiren i berättelsesamlingen "I den
tiden—" (1935). Kritiken av
våldslärorna fullföljes i skådespelet
"Mannen utan själ" (1936), vilket på ett
märkligt sätt förverkligar L:s
ungdomsideal av förenklad och
allmängiltig form vid behandlingen av ett
väsentligt ämne. Motståndsviljan mot de
nya ideologierna klingar även genom
de grubblande tonfallen i
diktsamlingen "Genius" (1937). År 1939 kom
skådespelet "Seger i mörker", vilket
knappast lyckats upptaga hela det av
förf. avsedda innehållet; den lilla
skriften "Den befriade människan"
(s. å.) var en komplettering. Svensk
och nordisk patriotism präglar
diktsamlingen "Sång och strid" (1940),
det senaste verket med direkt politisk
tendens. Det uttrycker L:s reaktion
mot de samtida krigshändelserna i
Norden. Skådespelet "Midsommardröm
på fattighuset" (1941) är ett
slags drömspel i realistisk ram, och
dikterna i "Hemmet och stjärnan"
(1943) dröja med förkärlek vid en
fattig jordisk verklighet. Idédikterna
i denna samling antyda en reaktion
mot den högt spända spiritualism, som
en längre tid behärskat L:s
författarskap. "Dvärgen" (1944; engelsk övers.
1945, fransk 1946) är hans hittills
enda roman, en skildring från
renässansen med stark historisk kolorit.
Den präglas av en skärpa i den
psykologiska analysen, som är påfallande
med hänsyn till förf:s tidigare uttalade
litterära åsikter. Likväl är ett
symboliskt inslag högst väsentligt;
dvärgen är en allmängiltig
sammanfattning av det instängda och
förkrympta, som hindrar människan från
att nå full mänsklighet. Skådespelet
"De vises sten" (1947), också det
förlagt till renässansmiljö, visar den
större fylligheten i människoskildringen
använd på det dramatiska området;
stycket är format med en objektiv
gestaltniingsförmåga av gripande
verkan, och idéinnehållet är mycket
djupt inkapslat. —
illustration placeholder
Pär Lagerkvist.

L. är en av den
moderna sv. litteraturens centrala
gestalter. Hans litterära förgrundsställning
har relativt sent blivit fastslagen,
men alltifrån första världskrigets
tid har han spelat en
utomordentligt viktig roll som litterär
vägledare. Detta beror på hans intensiva
upplevelse av tiden och hans
oförfärade konstnärliga experimentlust, men
också på att han upptagit den humana
och ideella traditionen i sv. litteratur
och förfäktat den i samtidens av
katastrofer och kaos präglade tillvaro utan
att äga det stöd, som tidigare
diktargenerationer haft av religiösa och
filosofiska lärosystem. L:s långt
drivna krav på enkelhet har lett till
nyskapandet av en icke-aristokratisk
klassisk stil, även om han stundom
överansträngt språkets uttrycksförmåga
och därigenom blivit dunkel. —
Ett urval av L:s skrifter "Valda
sidor" utgavs 1925; hans "Skrifter"
(1—3) utgåvos 1932 och "Dikter"
1941. — Gift 1) 1918—25 med Karen
Dagmar Johanne Sörensen från
Danmark; 2) 1925 med Elin (Elaine)
Luella Hallberg. — Litt.: G. M.
Bergman, "P. L: s dramatik" (1928); G.
Fredén, "P. L." (1934); uppsatser
av E. Blomberg (i "Stadens fångar",
1933), av P. O. Barck (i "Dikt och
förkunnelse", 1936), av A. Werin (i
"Svensk idealism", 1938) och av P.
Lindberg (i Sv. litt.-tidskr. 1940);
E. Hörnström, ”P. L.” (1946).

         Ö. L.

Lagerlöf, värmlandssläkt, vars
äldste kände stamfar, bonden och
laxfiskaren på Bråtarna i Skived, Grava
skn i Värmland, Peter, levde i slutet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:31:32 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/smok/4/0473.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free