- Project Runeberg -  Svenska män och kvinnor : biografisk uppslagsbok / 5. Lindorm-O /
256

(1942-1948) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Masreliez, Adrien - 2. Masreliez, Louis

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Masreliez

256

Masreliez

Louis Masreliez.

Pastell tillskriven A. U. "Wertmuller.

ningen som ledare (till 1778) för de
ornamentala arbetena vid inredningen
av K. slottet. Han hade som sådan till
uppgift att dels själv utföra
dekorativa skulpturer, såväl fristående
arbeten ss. slottskapellets predikstol
(1750), kröningsstolarna (1751) och
lyktorna i slottets trappuppgångar
(1754) som fullständiga
rumsinredningar med skulpterade pannåer och
dörrar, dels leda utbildningen av
konstnärer och hantverkare. Sina
åligganden skötte M. så
tillfredsställande, att det ursprungligen tvååriga
kontraktet upprepade gånger
förlängdes. Många av konstnärens arbeten
äro utförda efter lians egna teckningar,
men lian utförde även projekt av
Hårleman, Adelcrantz och Jean Erie Rehn.
Hans viktigaste inredningsarbeten på
slottet äro de, som utförts för
kronprins Gustavs rumssvit i den östra
längans undervåning och för de s. k.
Ordenssalarna i västra längan, båda

utomordentliga prov på en fullmogen
rokokokonst. M. var även verksam
vid Drottningholm, där han på
1750-talet bl. a. utförde dekorationen i
Lovisa Ulrikas bibliotek efter Rehns
ritningar, vid Gripsholm, där ban 1775
arbetade på kungens
paradsängkammare, samt vid Fredrikshov,
Ekolsund och Mälsåker. År 1767 utförde
M. en dekoration för orgeln i Uppsala
domkyrka, som dock sedermera
förstörts. Även i Maria och Hedvig
Eleonora kyrkor i Stockholm lia funnits
arbeten av lians hand. Slutligen var
lian upprepade gånger engagerad för
tillfälliga dekorativa uppgifter i
samband med kröningar, begravningar o.
dyl. M:s lärarverksamhet var av
stor betydelse för den stockholmska
konstutvecklingen; bland de
betydande konstnärer, som fått en första
skolning i lians ateljé, må särskilt
nämnas Sergel. År 1773 blev M. led. av
Konstakad. — Gift med Antoinette

Ilérard. — Litt.: C. D. Moselius,
"Louis M." (1923). M. L—n.

2. Masreliez, Louis Adrien,
målare, tecknare, dekorativ konstnär, f.
i början av 1748 i Paris, † 19 mars
1S10 i Stockholm. Son till M. 1. — M.
studerade redan som tioåring i faderns
ateljé och från 1758 vid Konstakad.,
där lian tidigt erövrade flera
utmär-kelseteeken. I motsats till fadern ocli
brodern Jean Baptiste kände han
större dragning till de fria konsterna och
föresatte sig att bli historiemålare.
Efter en lärotid lios L’Archeveque
erhöll därför M. fr. o. m. 1760-talets mitt
handledning hos Lorens Gottman och
gjorde så snabba framsteg, att ban
ännu icke tjuguårig fullbordade flera
större kompositioner, bland vilka
märkas altartavlorna "Herdarnas
tillbedjan" (1764, Maria kyrka i
Stockholm), "Jesu omskärelse" (1765,
Älg-hults kyrka, Småland) och
"Nattvarden" (1767, Romfartuna kyrka,
Västmanland). Målningarna äro med sin
franskt inspirerade komposition och
varma färggivning anmärkningsvärt
mogna arbeten; i den sistnämnda har
M., under intryck av Rembrandts
Claudius Civilis, låtit ljuset bli
bärare av dramatiken. Då konstnärens
löftesrika utveckling blivit föremål
för allmän uppmärksamhet,
rekommenderades han 1769 till en utländsk
studieresa och for s. å. på drottning
Lovisa Ulrikas bekostnad till Paris,
där lian studerade för Doyen. Den
franska miljön passade dock icke lians
temperament, och redan 1770 fortsatte
han söder ut för att under de följ.
åren vistas i Bologna, vid vars
berömda akad. han erövrade de båda
högsta prisen 1771 och s. å. valdes till
led. av akad. Även vid Florens akad.
erhöll han denna sällsynta
utmärkelse 1774. För konstnärens framtida
gärning blev en åttaårig romvistelse
(1774—82) av utslagsgivande
betydelse. Genom beröringen med tidens
där församlade antiksvärmare, Vien,
David och Mengs, kom han att vända
sig från den religiösa ämnessfären till
den antika. Denna omvändelse blev
något av en kris för M.; hans
produktionsförmåga minskade, och han
sysselsatte sig under dessa år
huvudsakligen som tecknare, en verksamhet,
vars resultat äro bevarade i Nat. musei
enastående omfattande samling
studieteckningar efter målningar,
skulpturer och dekorativa arbeten såväl från
antiken som från den italienska
renässansen och barocken. Vid denna tid
synes även lians intresse ha vaknat för
den dekorativa konsten, och lian
bedrev vittgående studier på detta
område, som skulle bära frukt under lians
betydelsefulla verksamhet som
interiörskapare. Ty när M. 1782 kallats

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Sep 2 22:38:18 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/smok/5/0286.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free