- Project Runeberg -  Svenska män och kvinnor : biografisk uppslagsbok / 5. Lindorm-O /
620

(1942-1948) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Olaus ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Olaus Petri

620

Olaus Petri

som kansler. Enstaka rester från 0:s
verksamhet i konungens tjänst visa
dock, att omdömet icke är rättvist.
Men det är troligt, att O. med sin
självständiga natur icke kunnat
anpassa sig efter de nya arbetsvillkoren.
Eedan 1532 uttalade han en önskan
att få lämna kanslersämbetet; i
början av 1533 avgick lian. Djupast sett
torde motsättningen mellan
konungen och O. ha haft sin grund i deras
helt olika statsteoretiska
uppfattning. O. hade från Luther övertagit
dennes regementslära, enligt vilken
Gud regerar i världen i två
regementen, ett andligt och ett världsligt. I
det senare har Gud överlåtit sin makt
åt överheten, d. v. s. åt konungar,
domare etc. Dessa äro hans ämbetsmän,
vilka under ansvar inför honom och
lians lag härska över människan men
endast i lekamlig måtto. I det
andliga regementet har emellertid Gud
icke delegerat sin makt utan styr
genom sitt ord. Prästerna eller
"predikarna" äro endast tjänare i
evangelium, vilka genom Guds nåd fått
större insikt i religiösa ting och i
uppgiften att vägleda människorna, ej
endast i det andliga regementet utan vid
behov även i det världsliga. Det är
en utpräglat teokratisk syn på
samfundsorganisationen, som O. här
lägger i dagen. Gustav Vasa å sin sida
sökte på 1530-talet, influerad av sina
tyska rådgivares patrimoniala idéer,
att alltmer draga kyrkan, alltså i 0:s
ögon det andliga regementet, in
under sin maktsfär. Det torde vara
detta, som förklarar den under
1530-talet alltmer ökade spänningen mellan
konungen och O., vilken bl. a. kan
avläsas i den senares skrifter. Det är
i dem en helt annan ton mot
överheten än i kröningspredikan. I
"Förmaning til alla Evangeliska
Predi-care öffuer heela Swerige ... tå
För-fölielse påkommer för Gudz Ord skull"
(1535) har O. skarpa och beska ord
att säga överheten. Detta är i än
högre grad fallet med hans "Een
pre-dican emoot the gruffueliga eedher
ocli gudz försmädilse, som nu
almen-neliga brukas" (1539). Och då 1535
några vädersolar visade sig kring
soleil, enligt tidens uppfattning ett
järtecken, som bådade uppror och
våldsam omstörtning, tog han det till
utgångspunkt för en mot överheten
riktad straffpredikan. 0:s
frispråkighet stämde illa överens med Gustav
Vasas alltmera framträdande
själv-härskarlater och alltmera utpräglade
patrimoniala statsteorier.
Urladdningen av konflikten kom år 1539, då
Gustav Vasa var färdig med planen
på en ny organisation av kyrkan, som
skulle lägga denna helt under honom.
Planen rönte emellertid på ett kyrko-

möte i Uppsala i aug. s. å. starkt
motstånd av O. och Laurentius Andreæ.
Efter mötet for O. till Strängnäs, där
han 20 aug. lät prästviga sig.
Måhända var det ett försök från 0:s
sida att stärka sin ställning gentemot
konungen. Sedan ett förnyat möte
godtagit den nya kyrkostyrelsen,
ställde Gustav Vasa vid årsskiftet
1539—40 O. och Laurentius Andreæ
inför rätta. Den långa
anklagelseskriften mot dem torde rymma
åtskilligt av sanning, men hela
processen är sådan, att den klart anger
läget: nödvändigheten för konungen att
vid detta tillfälle på ett drastiskt sätt
skjuta de två männen åt sidan. Båda
dömdes till döden men benådades mot
erläggande av dryga böter. — Under
1530-talet ligger 0:s författarskap ej
så helt på det rent teologiska
området. Nu tillkommer "En lijten boock
ther uthi forclarat warder hwar
igenom menniskian får then ewiga
salig-hetena" (tr. 1535). Den ger en
sammanfattning av hans förkunnelses
innehåll. Antagligen härstammar från
denna tid även "Underwisning om
menniskionnes ärliga skapelse, fall
och upprettelse", blott bevarad i
koncept och troligen närmast ett försök
till omarbetning av "Een nyttugh
underwisning". O. deltog under
1530-talet också i arbetet på utgivandet av
Bibeln, dels i organisationen av det
ekonomiska, dels som översättare.
Men sedan han lämnat
kanslersämbetet, rör han sig eljest i sitt
författarskap på andra områden. Det är nu
han börjar arbetet på sin "Een Swensk
Cröneka", i vilken han skildrat
Sveriges historia från äldsta tid t. o. m.
Stockholms blodbad 1520. Krönikan
är kanske hans märkligaste verk. Han
har i den ådagalagt en framstående
förmåga som historieskrivare. Med
mästerskap har han sammansmält
och hoparbetat det väldiga
källmaterial han samlat ihop. Under
1530-talet torde även hans juridiska
skrifter ha tillkommit: "Domareregler",
"Een liten ingong i lagboocken",
"Kommentar til Stadslagen" och
"Glossarium juris", alla liksom
krönikan icke tryckta under lians
livstid. År 1538 utgav lian "Variarium
rerum vocabula", en liten latinsk-sv.
ordbok. Därtill kunna läggas hans lilla
digression om runskrift och
uppteckningen rörande städer och kyrkliga
institutioner i Sverige. Av dessa
skrifter har krönikan liksom
domarereglerna skrivits i det starkt didaktiskt
-teologiska syfte, som i så hög grad
präglar hans författarskap. Som
"predikare" ger lian även i dem
anvisningar och vägledning för det
världsliga regementet. Även i 0:s historiska
författarskap kan man alltså spåra

motsättningsförhållandet till
statsmakten. Men främst framstår han i
de nämnda arbetena såsom den store
humanisten med de vittfamnande
intressena, i fråga om vetenskaplig
uppfattning och begåvning utan
motstycke i sitt århundrades Sverige.

— Gustav Vasas misslyckande med
den nya kyrkostyrelsen medförde en
märklig omsvängning i lians
förhållande till O. I maj 1541 finnes O.
upptagen som medl. av konungens
stora räfsteting. År 1542 erhöll lian
inkomsten från Alunda pastorat i
Uppland och utnämndes till
inspektor över Stockholms skolor. År 1543
blev lian huvudstadens kyrkoherde.
Dessa ynnestbevis ändrade dock av
allt att döma icke 0:s inställning till
konungen. Denne klagar i brev 1544
över att O. i predikningar alltfort
häcklade honom. Vid de tillfällen, då
0:s ställningstagande i allmän- eller
kyrkopolitiska frågor kan urskiljas,
företräder han en från konungen
avvikande uppfattning, så t. ex. i
frågan ang. Sveriges hållning till
arvsanspråken från Kristian II:s
arvingar 1547 och i frågan om Interim 1549.
Intet tyder på, att O. böjt sig under
den kungliga viljan eller att hans
andliga kraft minskats genom
händelserna 1539—40.1 sitt fortsatta
författarskap övergick han till en ny genre i
ocli med "Tobie Commedia" (tr. 1550),
en dramatisering på vers av Bibelns
berättelse om Tobias. I dess religiöst
och moraliskt fostrande syfte
framträder åter "predikaren". Dock
ligger det något av bitter resignation
över 0:s senare år. Det kommer
tydligast fram i den lilla skriften "Öm
werldennes största förwandlingar och
ålder", där han i en
sammanfattning av sin eskatologiska syn på
historieförloppet ger uttryck åt starka
förväntningar om världens snara slut.
—- De mest framträdande dragen i 0:s
personlighet äro den ovanligt rika
intellektuella utrustningen,
självständigheten i ord och handling, den
fasta tron på den egna kallelsen och
en viss kärvhet för att icke säga
strävhet. Som skriftställare lever han
icke minst genom sin genialt enkla
men dock uttrycksfulla prosa, — O.
ligger begravd i Storkyrkan i
Stockholm. Monument över honom finnas
utanför denna kyrka (av Theodor
Lundberg, 1898) och i Örebro (av Nils
Sjögren); någon bild av honom är
ej känd. — Gift 1525 med Christina.

— Litt.: Hj. Holmquist, "Sv. kyrkans
historia" (3: 1, 1933); H. Sandblad,
"De eskatologiska föreställningarna i
Sverige under reformation och
mot-reformation" (Lychnos-bibl., 5, 1942);
G. T. Westin, "Historieskrivaren
Olaus Petri" (1946). G. T. W.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Feb 26 11:48:31 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/smok/5/0676.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free